جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 آبان 1397     
مسئولین کشور خوابند و یا خود را به خواب زده اند
آزادسازی قیمت خودرو بدون افزایش حقوق شهروندان باعث ناامیدی و نارضایتی در جامعه می شود

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم حمایت از خودروسازان و قطعه سازان و آزادسازی قیمت خودرو، لازمه این امر را افزایش حقوق و دستمزد شهروندان می داند و معتقد است آزادسازی قیمت ها از جمله قیمت خودرو بدون افزایش حقوق شهروندان باعث ناامیدی و نارضایتی در جامعه می شود.

محمدرضا منصوری درخصوص آزادسازی قیمت خودرو اظهار داشت: اگر قصد آزادسازی قیمت را داشته باشیم باید در تمام زمینه ها آزاد سازی صورت گیرد و حقوق افراد نیز باید به صورت آزاد پرداخت شود. نمی توانیم در یک بخش کمونیستی باشیم، در یک بخش سرمایه داری و در بخش دیگری اسلامی باشیم. اقتصاد ما در حال حاضر مصداق مثل شتر گاو پلنگ است.
 
نماینده مردم ساوه و زرندیه افزود: ما آزاد سازی را می توانیم انجام دهیم زیرا قیمت دلار 5 برابر شده و قیمت خودرو نیز باید افزایش یابد، ولی آیا حقوق و دستمزد افراد نیز بالا رفته است؟ نمی شود آزادسازی را در همه جا اعمال کنیم ولی حقوق و درآمدها به همان صورت سابق دولتی باشد. بنده با آزاد سازی قیمت ها موافق هستم زیرا رانت و فساد از بین می رود و به نسبت آن اگر قیمت خودرو دو سه برابر می شود باید درآمدها افزایش یابد.
 
وی درخصوص دلیل تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام قیمت ها گفت: بحث درآمد های مردم مطرح است و نارضایتی ای که قطعا پیش خواهد آمد. اگر این اتفاق افتد یک جوان ممکن است ملاحظه کند که با 10 سال کار کردن نیز نمی تواند یک خودرو تهیه کند و این امر موجب ناامیدی در جامعه می شود، باید با دوراندیشی بیشتری قیمت ها را اصلاح کنیم.
 
وی درخصوص مشکلات خودروسازان و راهکارهایی برای حل آن گفت: یکی از مسائل تحریم است؛ اما تحریم می تواند این سود را دشته باشد که ما به سمتی رویم که فساد را از جامعه بیرون کنیم. ما در فشار تحریم ها می توانیم دو دستاورد داشته باشیم. دستاورد نخست اینکه فساد را -که ابعاد بسیار گسترده ای در جامعه ما پیدا کرده- از جامعه بیرون کنیم و دوم اینکه بهره وری را بالا بریم.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: تولید و صنایع ما بهره ور نیست و در این سالها به شکل گران تولید کرده ایم. بایستی تولیدات ما بهره ور باشد و الان زمان مناسب و خوبی است که در زمان تحریم ها به این دو خواسته برسیم؛ مردم مدتی سختی می کشند و جامعه ما به امید خدا از فساد دور می شود.
 
وی درخصوص قطعه سازان و مشکلات عدیده این صنف گفت: بایستی با توجه به شرایط موجود، خودروساز به قطعه ساز کمک کند و قطعه ساز باید به نوعی توانمند باشد که بتواند صادرات داشته باشد. قطعه سازی که نمی تواند صادر کند یعنی تولیدش تولید خوبی نیست. در حال حاضر نرخ دلار به 15 هزار تومان رسیده است، با این قیمت دلار صادرات توجیه دارد ولی چرا قطعه ساز نمی تواند صادر کند؟ دلیلش این است که شبه خودرو می سازیم و قطعات ما نیز شبه قطعات است.
 
نماینده مردم ساوه و زرندیه با توجه به افزایش قیمت همه کالاها در کشور و عدم افزایش قیمت خودرو گفت: قیمت خودرو نیز باید افزایش پیدا کند ولی چون خودرو تبدیل به کالای سرمایه ای شده و حقوق ها افزایش پیدا نکرده، این امر خطرناک است و افزایش قیمت این کالا باعث نارضایتی می شود. اگر کسی به جای دو لیوان شیر یک لیوان بخورد شاید خیلی باعث ناامیدی نشود ولی افزایش چند برابری قیمت خودرو مردم را نا امید می کند، شخص باید چند سال کار کند تا یک خودرو خریداری نماید؟ در تمام دنیا مردم با کار چند ماهه می توانند یک خودرو تهیه کنند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به افزایش دو برابری قیمت ارز و ارز 8400 تومانی نیمایی و عدم افزایش قیمت خودرو گفت: قطعا باید حمایتی از خودروساز صورت گیرد ولی با سیستم دولتی یا خصولتی به هر حال ورشکست هستند. مسئولین ما خوابند و یا خود را به خواب زده اند. این پیش بینی ده سال قبل بود که ایران خودرو و سایپا همه ورشکست می شوند زیرا نهادی که صاحبش در زیانش شریک نیست و هزاران نوع هزینه های سربار و بهره وری پایین دارد به شکست می رسد.
 
منصوری افزود:  در حال حاضر فقط خودروسازان هر یک بیش از 20 هزار میلیارد تومان بدهکار هستند و سود بانکی این مبلغ اگر کنار گذاشته شود هر 4 سال دو برابر می شود و اگر زودتر چاره اندیشی نکنند این خودروسازی با این نحوه مدیریت ورشکست می شود و اصلا به تحریم نیز ربطی ندارد و حتی اگر تحریم هم نبود با این شیوه ورشکست می شدند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: