جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 28 ارديبهشت 1394     
دولت در تسهیل امور اداری و فاینانس به شهرداری کمک کند

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران هزینه کردن به منظور توسعه خطوط مترو در شهر را اقدامی مهم در صرفه جویی اقتصادی و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ما هرگز نمی خواهیم خواسته ای خارج از توان دولت بخواهیم، اما با همه مشکلات موجود از دولت محترم می خواهم حتی در تسهیل امورات اداری و تضمین بخشی از اقدامات فاینانس ما کمک کرده و این پروژه را پیش ببرد. 

محمد باقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در مراسم بهره برداری از ایستگاه مترو شهدای رسانه (میدان جهاد) با بیان اینکه اهمیت مترو و حمل و نقل عمومی جزو بدیهیات و واقعیت زندگی همه کلانشهرهای دنیاست، اظهارکرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که حمل و نقل عمومی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ایمنی، سلامت جسمی و روحی شهروندان بسیار تاثیر گذار است، مخصوصا در حوزه صرفه جویی در وقت که به هیچ عنوان قابل جبران نیست.

شهردار تهران تاکید کرد: همه ما می دانیم که دولت ها حتی در کشورهای پیشرفته دنیا که از سرانه بسیار بالایی در حوزه درآمد برخوردارند و از بعد اقتصادی قوی هستند نیز در بحث حمل و نقل عمومی یارانه پرداخت می کنند و تلاش دارند تا به شدت این وسیله حمل و نقلی را با ارزان ترین قیمت ممکن در اختیار شهروندان خود بگذارند. معنی این حرف آن است که در حقیقت دولت ها به حمل و نقل عمومی سوبسید نمی دهند بلکه از هزینه های اضافی جلوگیری می کند.

قالیباف با تاکید بر اینکه هزینه کردن در مترو به معنی صرفه جویی در اقتصاد کشور و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است، عنوان داشت: این امر دقیقا بر دسترسی آسان برای همه مردم در حوزه حمل و نقل و همچنین عدالت اجتماعی تاکید دارد. توسعه حمل و نقل عمومی یعنی توجه به کرامت انسانی. از این رو اگر امروز مجموعه مدیریت شهری بر توسعه و تکمیل مترو اصرار دارد به این خاطر است که از هر جهت احساس می کنیم این موضوع برای ما بسیار جدی و حیاتی است و اولویت کار ما به شمار می رود.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: البته بنده متوجه مشکلات دولت هستم و هرگز نمی خواهیم خواسته ای خارج از توان دولت بخواهیم، اما با همه مشکلات موجود از دولت محترم می خواهم حتی در تسهیل امورات اداری و تضمین بخشی از اقدامات فاینانس ما کمک کرده و این پروژه را پیش ببرد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به سالگرد 40 سالگی تاسیس شرکت مترو تهران اشاره کرد و گفت: در طول 30 سال از این مدت تنها 30 ایستگاه مترو ساخته شده است، اما طی 10 سال گذشته 60 ایستگاه جدید مترو نیز احداث شده و امروز تعداد ایستگاه های مترو شهر تهران به 91 ایستگاه رسیده است. در ادامه نیز ما قصد داریم تا در افق سه سال پیش رو این تعداد را به حدود 200 ایستگاه مترو برسانیم که این میزان به اندازه همه اقدامات 40 ساله گذشته در حوزه مترو است.

وی با بیان اینکه خط سه مترو در آینده نزدیک به طور کامل افتتاح شده و خطوط شش و هفت نیز در افق سه سال پیش رو به اتمام خواهد رسید، تاکید کرد: به مردم عرض می کنم تلاش کارهای عمرانی شهرداری به مراتب سنگین تر از سال های قبل و سنگین تر از پل صدر، اتوبان های امام علی (ع) و آزادگان، دریاچه خلیج فارس و بیش از 23 کیلومتر تونل حمل و نقل درون شهری است اما به دلیل اینکه این تلاش ها در زیر زمین است شاید برای مردم چندان محسوس نمی باشد.

شهردار پایتخت در ادامه به سختی های موجود در شیوه کار احداث مترو در تهران اشاره کرد و گفت: گاهی در بازدید از  نحوه ساخت خطوط مترو شاهد هستیم که یک ساعت ماندن در تونل امکان تنفس را از آدم سلب می کند اما کارگران، مهندسان و زحمت کشانی هستند که ساعت ها در روز و شب و در زیر زمین تلاش می کنند که با افتخار دست آن ها را می بوسم.

شهردار تهران یادآور شد: در این میان مشکلات مالی یک بخش و مشکلات فنی و اجرایی پروژه در درون شهر نیز یک بخش دیگر است. همانطور که به عنوان نمونه در ایستگاه تجریش کار فنی و مهندسی در 60 متری زیر زمین که رودخانه عظیم آب وجود داشت، انجام شد و امروز مردم حتی از ایستادن روی پله برقی برای دسترسی به ایستگاه خسته می شوند. البته امروز همه عزیزانی که سوار مترو می شوند، این زحمات را می بینند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران نیازمند یک همکاری تنگاتنگ میان شهروندان با مدیریت شهری هستیم، تاکید کرد: این پل ارتباطی را رسانه ها به عهده دارند چرا که آن ها هستند که افکار عمومی را نمایندگی کرده و این نیازها و خواسته ها را منتقل می کنند. امروز از لحاظ زیرساخت های شهری، همه چیز برای یک ترافیک خوب و منظم در شهر فراهم است، در این میان ما نیازمند انضباط و اصلاح فرهنگ ترافیکی در شهر هستیم.

وی افزود: بحث زمین پاک، آسمان آبی و خط سفید یک شعار نیست، بلکه یک واقعیتی است که شهرداری سالیان سال برای زیرساخت های این موضوع زحمت کشیده و کار به جایی رسیده که امروز به همکاری یکایک مردم عزیز نیازمند هستیم .

شهردار تهران همچنین به جلسه اخیر خود با فرماندهان نیروی انتظامی و پلیس راهور اشاره کرد و گفت: امیدوارم در این روزهای پیش رو و در فرصت طلایی که در اختیار داریم بتوانیم به این موضوع رسیدگی کنیم چرا که در شب عید به دلیل وجود شلوغی، ترافیک، رفت و آمد و مشکلات خاص مردم به آن ها فشار نیاوردیم اما با گذشت اردیبهشت، طول روزها بلندتر و سفرها کمتر است و مراکز آموزشی و مدارس نیز تعطیل هستند، بنابراین از جهت تخصصی این بهترین زمان برای اصلاح فرهنگ ترافیکی و مقداری سخت گیری به خودمان و دیگران است تا همه دست به دست هم دهیم و اول مهر چهره شهر را به گونه دیگری ببینیم.

قالیباف تصریح کرد: در ایام تعطیلات فروردین شاهد هستیم که شهر چقدر زیباست. این در حالی است که شهر در همه زمان ها می تواند زیبا باشد و می توان این زیبایی را در شهر حس کرد. همه میهمانان خارجی از زیبایی شهر تهران تعریف می کنند اما جایی که به ما ایراد می گیرند در حوزه فرهنگ ترافیک است. از این رو ما مصمم هستیم تا با همکاری مردم و با اصلاح آشفتگی در رانندگی، انضباط در شهر و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای همیشه شهرمان را زیبا نگاه داریم .

وی تاکید کرد: رعایت انضباط دقیقا باعث کاهش آلودگی هوا در شهر می شود، یعنی همانطور که توسعه خطوط مترو در کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد، انضباط در رانندگی هم به همین میزان موثر است. البته باید توجه داشت که انضباط در رانندگی نه تنها برای پیشگیری از تصادف بلکه برای سلامت جسمی و روحی از جهت روانی و تنفسی نیز تاثیر بسزایی دارد.

شهردار تهران یادآور شد: ما دو سال است که به طور مداوم و با آخرین امکانات آلودگی هوا در شهر تهران را رصد می کنیم؛ بر این اساس آمار و اطلاعات دقیق به ما این را می گوید که 80 درصد آلایندگی های شهر برخواسته از وسایل متحرک است و بخش قابل توجهی از این آلایندگی ها نیز به موتور سیکلت ها بر می گردد. به همین جهت ما مصمم هستیم که این موضوع را به طور جدی سامان داده و به سمت موتورسیکلت های برقی حرکت کنیم.

قالیباف همچنین بر ضرورت توجه به زیبایی های شهر تهران در حوزه معماری نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون برنامه هایی را در محدوده تهران قدیم و حصار ناصری که منطقه 12 و بخشی از منطقه 11 را در بر می گیرد در دست اجرا داریم؛ بر این اساس از همین امسال و حتی از همین تعطیلات تابستان و ماه مبارک رمضان، شب ها در مسیری که در منطقه 12 آماده سازی می کنیم بهترین فرصت تفرجگاهی فراهم خواهد بود تا مردم  زیبایی های شهر تهران را ببینند.

وی تاکید کرد:  ما کار را از نقطه ای شروع کردیم که تهران قدیم به شمار می رود و هویت ما در آنجاست اما بزرگ ترین آسیب های اجتماعی، معماری و ساختمانی را در این بخش شاهد هستیم. هم اکنون در همه شهرهای بزرگ شرایط به گونه ای است که مرکز شهر همه هویت شهر را شکل می دهد اما متاسفانه ضعف بزرگ ما این است که در حین وجود همه زیبایی ها در مرکز شهر، به دلیل بی توجهی های صورت گرفته در طول شش – هفت دهه گذشته یکی از مهم ترین، قدیمی ترین و با هویت ترین بخش شهر را از دست داده ایم. بنابر این مصمم هستیم تا دوباره مرکز شهر مهم تر از شمال شهر باشد.

شهردار تهران ادامه داد: به همین منظور بخشی از کار را از چهار راه حضرت ولی عصر (عج) تا میدان انقلاب برای اصلاح جداره ها آغاز کرده ایم، اما اقدامات حقوقی آن بیش از یک سال و نیم زمان برد. با این اقدام شاهد هستید که زیبایی کاملا به خیابان بر می گردد، این در حالی است که این کار از جهت پیرایش و نماسازی باید در همه شهر اتفاق بیفتد. اینجا است که به کمک یکایک شهروندان نیازمند هستیم چرا که هر پنجره شهر صاحبی دارد و همه صاحبان خانه ها باید همکاری کنند.

وی عنوان کرد: بپذیریم که نمای خانه، حق عمومی شهر است و  نه حق صاحب خانه. بنابر این باید به همان میزان که به ساختار و معماری داخل ساختمان توجه داریم، به نمای ساختمان توجه داشته باشیم. به گونه ای که باید در پروانه ساختمان مشخص شود که نمای ساختمان با چه شکل، معماری، مصالح و رنگی ساخته می شود تا شهر زیباتری داشته باشیم.

قالیباف همچنین اظهار کرد: مصمم هستیم تا با تاکیدات مقام معظم رهبری بر بحث معماری اسلامی، توجه به اساس حوزه شهرسازی را از مرکز شهر شروع کنیم و به همین منظور در همین جا دست نیاز به سمت همه متخصصان و صاحب نظران این کار دراز می کنیم. امیدوارم با همراهی اندیشمندان و مردم بتوانیم در دو بخش ترافیک و اصلاح نظام اجتماعی و همچنین در حوزه معماری و نمای شهر اقدامات قابل توجهی را انجام دهیم.

وی در قسمت دیگری از اظهارات خود به تقدیر از دست اندرکاران ساخت ایستگاه مترو شهدای رسانه پرداخت و ابراز داشت: با وجود آنکه مشکلات زیادی وجود دارد اما همیشه حرف ما با مردم این است که مشکلات برای ما مسئولان است، ما باید تلاش کنیم تا آن ها را حل کنیم و این حق مردم است که به درستی و با کرامت از این امکانات استفاده کنند. باید توجه داشته باشیم که هیچ دلیلی جز این برای مسئولیت ما وجود ندارد و اگر روزی احساس کنیم که در خدمت مردم نیستیم، لحظه ای در مسئولیت ماندن برای هر کسی با باور دینی و الهی لذت بخش نیست.

قالیباف افزود: لذت در این است که کاری برای مردم و رضای خدا انجام شود، چرا که ما رضای مردم را تبلور رضای الهی می دانیم و از این جهت در خدمت مردم هستیم. مخصوصا برای افرادی مثل بنده که توفیق حضور در جبهه را داشته ایم و شاهد بودیم در روزی که کشور و انقلاب نیازمند به خون دادن بوده است، این مردم هیچ دریغ نکردند و فرزندان خود را بی هیچ اعتقاد اداری به جبهه فرستاده و جان فرزندانشان را برای انقلاب و نظام گذاشتند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: این حق مردم است که انسان با افتخار و با وجود همه غصه ها و خون دل هایی که هر روز می خورد، بی منت به آن ها خدمت کند و خستگی زمانی از تن ما در می آید که احساس کنیم لبخندی بر لب شهروندی در سایه نظام اسلامی نقش می بندد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: