جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 10 مرداد 1394     
خطوط و ایستگاه های اتوبوسرانی را ساماندهی شده اند

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اعتقاد دارد اجرای طرح «انضباط شهری» در منطقه 12 درس مدیریتی ای است که در قالب مدیریت جهادی  در حال اجراست.

پیمان سنندجی تاکید می‌کند: در زمان اجرای طرح «انضباط شهری» در منطقه قدیمی 12 به این نتیجه رسیدیم که توجه به کارهای جزئی اهمیت زیادی دارد.

نزدیک به دو ماه است که طرح «انضباط شهری» به عنوان یک تصمیم مدیریتی به صورت یکپارچه در منطقه 12 که به اعتقاد کارشناسان ملغمه‌ای از انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی،‌مشکلات ترافیکی و... است، در حال اجراست. طرحی که قرار است «طهران قدیم» را به نگین پایتخت تبدیل کند. شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز به عنوان یکی از سازمان‌های مسئول در ارائه خدمات حمل‌و‌نقلی در اجرای این طرح در قالب کمیته حمل‌و‌نقل و ترافیک طرح«انضباط شهری» جایگاه ویژه‌ای دارد.

آنطور که مدیرعامل شرکت واحد شهر تهران می‌گوید، اولین گام سازمان حمل ونقل در منطقه 12 ساماندهی وضعیت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوسرانی در این محدوده بود.

ون ها جایگزین برخی خطوط اتوبوس شدند

پیمان سنندجی در این باره می‌گوید: یکی از اقداماتی که توسط شرکت واحد اتوبوسرانی در منطقه12 اجرایی شد، ساماندهی وضعیت خطوط اتوبوسرانی واقع در خیابان سعدی بود. خیابانی که از گذشته هتل‌های زیادی آن هم در محدوده‌ای که قرار است از نظر اقتصادی رونق داشته باشد، در آنجا وجود دارد.

وی ادامه می دهد: وجود ایستگاه‌های اتوبوس در کنار هتل‌ها به دلیل سر و صدایی که دارد، مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود. به همین دلیل اولین گام این بود تا به جای ایستگاه‌های اتوبوس که در مقابل این هتل‌ها وجود داشت، ایستگاه‌های تاکسی و ون در نزدیکی این هتل‌ها راه اندازی شود تا خدماتی ویژه را ارائه دهند.

به گفته سنندجی از 5 خطی که در این خیابان وجود داشت،3 خط جابه جا شد و دو خط دیگر که مبدا و یا انتهای مسیر آن با هتل‌ها فاصله داشت، در خیابان سعدی ماندگار شد. اجرای این طرح باعث شد تا خیابان تاریخی و قدیمی سعدی ساماندهی شده و به یک آرامش نصبی برسد.

ساماندهی ایستگاه های اتوبوس خیابان فردوسی

در گام دوم شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تصمیم گرفت تا به وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس خیابان فردوسی و میدان امام خمینی(ره) رسیدگی کند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این باره نیز توضیح می‌دهد: در ابتدای خیابان فردوسی از جنوب به  شمال بعد از میدان امام خمینی(ره) با جابه‌جایی ایستگاه اتوبوس وضعیت ساماندهی شد. همانطور که می‌دانید اتوبوس‌هایی که از سمت خیابان امیرکبیر وارد خیابان فردوسی می‌شدند، این خیابان را به محل دپویی برای این اتوبوس‌ها تبدیل کرده بود. بنابراین ابتدا مبدا و مقصد این اتوبوس‌ها را از هم جدا کردیم چرا که این اتوبوس‌ها با گردشی که باید به دور میدان امام(ره) انجام می‌دادند تا به محل مبداء ایستگاه شان برسند؛ ترافیک زیادی را در این محدوده ایجاد کرده و به نوعی باعث بی انضباطی در مسافرگیری این اتوبوس‌ها شده بود اما خوشبختانه در حال حاضر این مشکل نیز برطرف شده است.

وی درباره ساماندهی اتوبوس‌های مستقر در میدان امام خمینی(ره) نیز به خبرنگار شهرنوشت می‌گوید: برای ساماندهی اتوبوس‌هایی که دور میدان امام خمینی(ره) متوقف می‌شدند، نیز مقرر شد تا از داخل ایستگاه مترو امام خمینی(ره) مسیری باز شود تا با هدایت مردم از داخل مترو به سمت پارکینگ ضلع جنوبی میدان که در گذشته تنها تاکسی‌ها توقف داشتند، اتوبوس‌های میدان امام نیز به داخل این پارکینگ هدایت شوند. این کار باعث شد تا تمامی مسافرانی که با خروج از ایستگاه مترو به دنبال سایر مدهای حمل‌و‌نقلی مانند اتوبوس و تاکسی بودند، ساماندهی شوند. این اقدام به غیر از ساماندهی اتوبوس‌های کنار میدان توپخانه یک مزیت دیگری نیز داشت. اینکه از بی‌نظمی‌هایی که خودروهای گذری و موتورسیکلت‌ها برای سوار کردن مسافران در محدوده این میدان ایجاد کرده بودند؛ جلوگیری شد.

ساماندهی چهارراه گلوبندک

گام سوم سازمان اتوبوسرانی شهر تهران در منطقه 12 ساماندهی وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس خیابان 15 خرداد یا همان چهارراه گلوبندک بود. پیمان سنندجی در این باره نیز بیان می‌کند: در محدوده خیابان خیام و چهارزاه گلوبندک با تجمع اتوبوس‌ها و تاکسی و مسافر روبه رو بودیم که این مساله وضعیت پیچیده‌ای را در این خیابان ایجاد کرده بود. به همین دلیل مقرر شد شرکت مترو تهران یک راه ارتباطی به صورت زیرگذر از قسمت غرب چهارراه گلوبندک به سمت شرق آن ایجاد کند. در واقع این زیرگذر در زیر این خیابان وجود داشت اما سال‌ها بود که مسدود شده بود اما تصمیم بر این شد شرکت مترو نسبت به بازگشایی آن اقدامات لازم انجام دهد. اکنون پیمانکار و مشاور اجرای این طرح نیز تعیین شده و به زودی عملیات اجرایی این طرح نیز آغاز خواهد شد.

وی یادآور می‌شود: همچنین در این محدوده ساماندهی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه این کار نیز انجام شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه در میدان خراسان،‌ بهارستان و سایر نقاط حساس منطقه 12 از نظر نظم ترافیکی طرح‌های ترافیکی و حمل‌و‌نقلی انجام شده است، تاکید می‌کند: هرکدام از میادین مهم منطقه از سوی کارگروه حمل‌و‌نقل به دقت بررسی و پروژه‌هایی برای ساماندهی این نقاط اجرایی شد. به جرات می‌توانم بگویم که کمیته حمل‌و‌نقل و ترافیک طرح«انضباط شهری» در منطقه 12 طرح‌های تاثیرگذاری را در این محدوده شروع کرده است و امیدوارم که بعد از اتمام این طرح‌ها شاهد بازگشت نظم به «طهران قدیم» باشیم.

راه اندازی خطوط شبانه در«طهران قدیم»

راه اندازی خطوط شبانه در«طهران قدیم» یکی دیگر از برنامه‌هایی است که کارگروه حمل و‌نقل و ترافیک طرح «انضباط شهری» اجرایی کرده است. پیمان سنندجی در این باره نیز به خبرنگار شهرنوشت توضیح می‌دهد: طبق بررسی‌های انجام شده، قرار است دو خط شبانه در این محدوده راه‌اندازی شود. این خطوط  به عنوان اولین خطوط شبانه در منطقه 12 راه‌اندازی می‌شود که به زودی مراسم افتتاح و بهره‌برداری از آن انجام خواهد شد. به عبارتی انجام این برنامه‌ها برای نظم بخشی و ساماندهی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. کارگروه نیز برای تحول بنیادی در وضعیت ترافیکی در «طهران قدیم» اجرای این طرح‌ها را برای اولین بار در منطقه 12 در نظر گرفت. امیدواریم که این نظم شهری به سایر نقاط تهران نیز گسترش پیدا کند.

«انضباط شهری» یکی از شاخصه‌های مورد تایید مجامع بین المللی برای داشتن «شهر امن» است. به همین دلیل مدیریت شهری در اجرای این طرح مبنای تغییر را مجموعه خود گذاشت. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با تایید این مساله به خبرنگار شهرنوشت می‌گوید: زمانی که شهردار تهران تصمیم گرفت تا طرح «انضباط شهری» را در منطقه 12 اجرایی کند، بازگشت انضباط را در ابتدا از مجموعه مدیریت شهری شروع کرد. به عنوان مثال ساماندهی وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی در این منطقه نشان داد زمانی می‌توان نظم شهری را در منطقه 12 بازگرداند که این رویکرد ابتدا در مجموعه مدیریت شهری مدنظر قرار گیرد.

پیمان سنندجی درباره تاثیرات مدیریتی این طرح به شهرنوشت تاکید می‌کند: به جرات می‌گویم که طرح «انضباط شهری» یک درس مدیریتی بود که در دو ماه اخیر به مدیران شهری داده شد. واقعیت این است که به دلیل حجم بالای برنامه‌های اجرایی در کلانشهری همچون تهران به جزئیات و ریزه‌کاری‌ها کمتر دقت می‌شود اما در زمان اجرای طرح «انضباط شهری» در منطقه 12 به این نتیجه رسیدیم که توجه به کارهای جزئی اهمیت زیادی دارد.

وی اعتقاد دارد توجه به مسائل جزئی و ریزه‌کاری‌ها در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های شهری باید به اندازه توجه به مسائل کلان باشد.

سنندجی ادامه می‌دهد: این درسی بود که من از منطقه 12 گرفتم که بسیار خوب و آموزنده بود. به عنوان مثال در مورد مشکلات خیابان سعدی باید بگویم که شاید در طول این سال‌ها ده‌ها بار از این خیابان عبور کردم اما به معضلاتی که ایستگاه‌های اتوبوس برای هتل‌ها به وجود آورده بودند چندان جلب توجه نمی کردم، اما زمانی که در قالب طرح «انضباط شهری» از نزدیک با مسائل و مشکلات هتل‌های موجود در این محدوده روبه‌رو شدم؛ متوجه شدم که در این چند سال هتل دارها و گردشگرانی که در این هتل‌ها اقامت داشتند، با چه مشکلاتی روبه‌رو بوده اند. وقتی به صورت موضعی به این مسائل و مشکلات ورود پیدا کردیم، دیدیم که مدت‌ها از کنار این اتوبوس‌ها و هتل‌ها گذشتیم اما هیچ وقت به این موضوعات جزئی توجهی نکرده بودیم. البته الان به این مسائل جزئی دقت بیشتری داریم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: