جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 مرداد 1394     
استقبال گرم از«یونس»های گم‌گشته

 

سرویس فرهنگی فردا؛ محمد مهدی شیخ صراف - این روزها عبور کاروان های حامل شهدای غواص در شهر های مختلف کشور و تشییع آنها در نقاط مختلف موج تازه ای از حرکت های فرهنگی و شور اجتماعی را با خود به همراه آوره است. چندی پیش اولین جلوه این شور اجتماعی در تشییع گسترده کاروان شهدای غواص در تهران دیده شد و تصاویر ماندگاری در خاطرات ثبت کرد. اما اکنون مازندران، گلستان، کرمان، خوزستان و اصفهان استانهایی هستند که در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) میزبان شهدا خواهند بود. استانهایی که مردم شهرهای مختلف آن هر یک به شیوه خود از شهدای دست بسته استقبال می کنند. در این میان اما در استان اصفهان با به میدان آمدن مجموعه های مختلف مردمی به نظر می رسد ماجرا ابعاد فرهنگی گسترده ای یافته است که این اتفاق مهم را ویژه تر کرده است.

میهمان های گم نام

کاروان شهدای گمنام و غواص از صبح روز چهارشنبه ۱۴ مرداد ماه، با عبور از شهر های مختلف استان اصفهان در طی ۶ روز، میهمان نصف جهانخواهند بود. شهرهای خوراسگان، عاشق آباد، شهرک شهید نامجو، ذوب آهن زرین‌شهر، امیرآباد نجف‌آباد، نصرآباد اصفهان، دستگرد برخوار و تعدادی نیز و گلستان شهدای اصفهان آغوش خود را برای 48 شهید غواص عملیات کربلای 4 گشوده اند.

مراسم وداع با شهدای غواص در شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در میدان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و پیکر شهدا نیز ۲۰ مردادماه روز شهادت امام جعفرصادق(ع) از میدان امام خمینی(ره) تا گلستان شهدای اصفهان تشییع خواهد شد.

 

پویش مردمی استقبال

مردم اصفهان پیش از این و در دوران دفاع مقدس نیز با تشییع بیش از 300 شهید در یک روز نشان داده اند سابقه خوبی در استقابل از شهدا دارند. گفته می شود پس از آن رخداد که مورد تقدیر امام راحل واقع شد این دومین بار است که این تعداد شهید در یک روز توسط مردم اصفهان تشییع می شوند.

آمادگی نصف جهان برای پذیرایی از صاحبخانه در حال افزایش است. همه آماده اند تا دلهاشان را فرش قرمزي كنند زير قدوم بزرگ مردان دفاع مقدس، غواصان دريادل و شهداي گمنام. پویش مردمی استقبال از شهدای غواص در اصفهان و انتشار عکس های مختلف از مردم حرکت خود جوشی است که موجب شد علمای بزرگ شهر نیز به آن بپیوندند و در رسانه ها بازتاب ویژه ای یافت.

تصاویر بیشتر از این پویش مردمی را می توانید اینجا  ببینید


 

اشک علما به استقبال شهدا می رود

آیت الله ناصری (استاد بزرگ اخلاق)، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی (ماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان)، آيت الله سيدكمال فقيه ايماني از جمله علمای بزرگ شهر اصفهان هستند که با سخنان و پیام های خود بر اهمیت این اتفاق و لزوم حضور گسترده مردم در مراسم تشییع شهدا تاکید کردند.

 

«یونس» گمگشته بازآید...

در کنار بقیه گروه ها، هنرمندان گرافيست اصفهاني نیز در استقبال از شهداي غواص اقدام به طراحي تعدادي پوستر كردند که انتشار آنها بازخوردهای مثبت بسیاری داشت.

در یکی از این پوسترها که با تصاویر شهید حاج حسین خرازی و رزمندگان غواص طراحی شده عنوان «یونس گمگشته باز آید...» نقش بسته است. این عبارت در استفاده تلمیحی به مصرع معروف «یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور» با جایگزینی «یونس» اشاره ظریفی به گردان یونس لشگر امام حسین اصفهان در دفاع مقدس دارد که گردان غواص های خط شکن بود و اکنون پیکر بعضی از این غواص ها به اصفهان بازگشته است.

سید محمد هادی عسکری فر، مجتبی مجلسی، حامد مغروری، زینب ربانی خواه، امید نایینی از جمله گرافیست هایی هستند که اقدام به طراحی این آثار کرده اند.

 

تشخیص هویت 11 خط شکن کربلای 4

طبق اعلام های رسمی استان اصفهان میزبان ۴۸ شهید غواص و خط‌شکن است که از این جمع ۳۰ شهید گمنام بوده و ۱۸ شهید نیز احراز هویت شده‌اند.

طی روزهای اخیر اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان اسامی ‌یازده شهید غواص و خط‌شکن اصفهانی که در عملیات کربلای چهار به شهادت رسیده‌اند و پیکر مطهر آن‌ها به تازگی احراز هویت شده را اعلام کرد. بنابراین گزارش، 9 تن از این شهدا متعلق به شهر اصفهان و دو تن دیگر از شهدای شهرستان کاشان هستند. اسامی این شهدا به شرح زیر است:

1. منوچهر خراط، رحمت الله، کاشان

2. محمد قاراخانی، عبدالخلیل ، اصفهان

3. زهیر ترکان، صفر، اصفهان

4. علیرضا جمشیدی خوزانی، علی، اصفهان

5. حمید مسائلی، سیف‌اله، اصفهان

6. ابوالفضل لِسان، شهاب الدین، کاشان

7. محمدجواد زمانی، صفرعلی، اصفهان

8. حمیدرضا صغیرا، عباسعلی، اصفهان

9. غلامرضا مظاهری طالخونچه، ناصر، اصفهان

10. حسین رفیعی، عبداله، اصفهان

11. رسول رمضانی، حسینعلی، اصفهان

شیروانیان رئیس بنیاد حفظ واثار دفاع مقدس اصفهان در خصوص تناقض آماری بین 11 شهید شناسایی شده که ۱۸نفراعلام شده بودند اعلام کرد: «یک تعداد با شهدایی در سایر استان ها، مشابهت اسمی داشتند که به محض مشخص شدن ومحرز شدن هویت آنها در مرحله بعد و در ایا م محرم، این شهدا هم تشییع خواهند شد.»


 
 

 

همایش مجموعه های فرهنگی؛ پیروزی در مقاومت است

در آستانه تشییع پیکر شهدای غواص در اصفهان، عصر روز چهارشنبه 14 مردادماه، گردهمایی فعالان فرهنگی اصفهان با شعار «تا آخر ایستاده‌ایم» در مسجد الامام این شهر برگزار شد. در این گردهمایی حمد احمدیان از رزمندگان گردان یونس و از راویان دوران هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه نگاه ما به شهدای غواص، نباید فقط دستان بسته آن‌ها باشد، گفت: عرصه فرهنگی اصفهان، نیازمند خرازی، ردانی پور و همت‌های جدید است. امیدوارم ورود غواصان شهید به اصفهان، باعث یک خط‌شکنی در عرصه فرهنگی اصفهان شود. باور قلبی من این است که حضور شهدای غواص در اصفهان، آغاز یک انقلاب فرهنگی است.

 


احمدیان با اشاره به اینکه درزمانی که برخی می‌خواهند دست‌های فرهنگی ما را ببندند و ما مرعوب دشمن کرده وزنده به گور کنند، تصریح کرد: هر ایرانی باید یک غواص فرهنگی شود و اجازه ندهد دست‌های فرهنگی ما بسته شود.

این رزمنده گردان یونس با اشاره به اینکه امروز کسانی که با پشتیبانی از صدام، ملت ایران را قتل‌عام کردند، با عنوان بازرسی و به جرم دستیابی به دانش هسته‌ای، یقه ما را گرفته‌اند که متأسفانه خیلی‌ها این قضیه را باور کرده‌اند، تأکید کرد: این غواص‌ها آمدند تا فریاد بکشند که پیروزی ما در مقاومت است.

 


مسابقه عکاسی «مروارید های زنده رود»

مسابقه عکاسی «مرواریدهای زنده رود» دو بخش عکاسی حرفه ای و عکس تلفن همراه با موضوع تشییع شهدای غواص در اصفهان برگزار می شود.

در این مسابقه که با مشارکت پایگاه خبری رویش نیوز، خانه عکس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی واداره کل بنیاد شهید استان و کانونعکس انجمن سینمای جوانان اصفهان برگزار می شود، به برگزیدگان هر دو بخش کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس تعلق خواهد گرفت. به غیر از جوایز اصلی نیز از 50 نفر از شرکت کنندگان برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

شرکت کنندگان می توانند آثارخود را با تگ #مروارید_های_زنده_رود در اینستاگرام منتشر کنند. بقیه شرایط فراخوان این مسابقه را می توانید اینجا ببینید.

 

 

دل نوشته چهره های شاخص استان

در یک فراخوان رسانه ای بیش از 60 چهره مختلف استان اصفهان، از هنرمندان، ورزشکاران و شاعران تا اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و مسئولین استانی دلنوشته های خود را در اختیار پایگاه خبری رویش نیوز اصفهان قرار دادند تا انتشار این متن های کوتاه و بعضا بلند همگرایی مردم و مسئولین شهر در استقبال از شهدا را نشان دهد.

مجموعه کامل این دلنوشته را می توانید اینجا بخوانید.

 

سه شهید مدافع حرم و ادامه جهاد

گفتنی است ۳ شهید مدافع حرم نیز در روز سه شنبه در بین این شهدا تشییع می شوند. تشییع این سه شهید از استان اصفهان در کنار شهدای دفاع مقدس به خوبی نشان می دهد جهاد هنوز ادامه دارد و راه شهیدان دفاع مقدس در دفاع از حرم ائمه اطهار علیهم السلام امروز جلوه تازه ای یافته است. از این سه شهید مدافع حرم یکی در مورچه خوردت تدفین می شود و 2 تن دیگر در پایان مراسم در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده خواهند شد.

 

گلايه از نهادهاي اجرايي

همه آنچه گفته شد در فضای مجازی و رسانه ای رقم خورده است. آنچه در سطح شهر هم وجود دارد بیشتر به مجموعه های فرهنگی و گروه های مردمی باز می گردد. در همین راستا یکی از فعالان فرهنگی اصفهان در یادداشتی به کم کاری مسئولین و نهادهای حکومتی ذی ربط در استقبال از شهدا چنین می نویسد: «همیشه رسم بر این است که اگر میهمان عزیزی را به خانه دعوت می کنیم از روزها قبل برای تدارک میهمانی در تلاشیم تا میزبانی لایق قلمداد شویم؛ اما ظاهرا همچون سالهای گذشته مسئولین و دستگاه های دولتی و غیردولتی تنها به چاپ بنری برای استقبال از شهدا اکتفا خواهند کرد، به قول مسئولانمان: شهدا شرمنده ایم؛ این بار هم از بس عظمت داشتید با چاپ بنری به احترامتان سکوت کرده اند؛ سکوتی که هر چند در فضای مجازی نسل دومی ها و سومی ها آن را شکسته اند اما فضای مجازی کجا و دنیای واقعی کجا؟؟»

نویسنده این مطلب صدا و سیمای استانی رو نیز مورد نکوهش قرار می دهد و می نویسد: «شبكه هاي سراسري صداوسيما كه هيچ، حتي مركز اصفهان هم آنچنان كه بايد و شايد در مسير اطلاع رساني موثر براي برگزاري باشكوه مراسم تشييع قدم برنداشته است. و به نظر مي رسد باتوجه به زمان باقي مانده تا مراسم در شهرستان هاي اصفهان، بايستي صداوسيماي اصفهان تلاش شبانه روزي را در برنامه قرار دهد. در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هر از گاهی بنری، خبری و یا مطلبی با محتوای استقبال گرم از شهدای غواص به اشتراک گذاشته می شود اما پایت را که در شهر می گذاری خبری نیست انگار نه انگار که قرار است میزبان میهمانانی عزیزتر از جان باشیم.»

 


از فضای کل شهر استفاده می شود

از سوی دیگر با برگزاری نشست کمیته مراسم استقبال وتشییع کاروان شهدای غواص وگمنام اصفهان جزئیات اجرایی و برنامه این مراسم نیز اعلام شد. در بخشی از این نشست علی زاهدی ونماینده کمیته تبلیغات وفضا سازی شهری در خصوص اقدامات این کمیته گفت:روز دوشنبه حمل ونقل مسافران به محل تشییع به صورت رایگان صورت می گیرد وبا همکاری معاونت ترافیک وپلیس راهور مسیر حرکت آماده سازی می شود وموانعی که از طریق کسبه ایجاد شده بر طرف می شود. شهرداری منطقه ۳و۶ کارشان را شروع کردند.

وی در ادامه افزود: بالابر برای انعکاس خبری تشییع شهدا، در نظر گرفته شده وگروه های امداد ونجات در طول مسیر مستقر می شوند تا حادثه ای رخ ندهد. زاهدی با اشاره به استفاده از ظرفیت رسانه ای شهرداری برای اطلاع رسانی و تبلیغات افزود: ۳۰ لم پست و ۴۰ بنر در سطح شهر استفاده شده است و با آزاد ساری لمپت های تبلیغاتی این تعداد به ۱۵۰عدد می رسد. اطلاع رسانی در ۱۵ منطقه شهرداری صورت می گیرد و از فضای کل شهر استفاده می شود.

 

در انتظار روز تشییع

اصفهان حال و هوای دیگری پیدا کرده است و آرام آرام بوی اسپند و عود و صدای کجایید ای شهیدان خدایی در حال شنیده شدن است. دوشنبه آینده شهیدان غواص و تعدای از شهدای گمنام دفاع مقدس خود را به اصفهان می رسانند تا جان تازه ای همشهریان خود بدهند.

کم کم شهر دارد آماده استقبال از شهدا می‌شود؛ این عزیزان به ظاهر قریب به سی سال است که از اصفهان دور بوده اند اما ... شهر دارد خود را آماده حضور مي كند، حضوري به عظمت رشادت غواصان، به ميزان خلوص شهداي گمنام و به اندازه قدرشناسي مومنين اصفهان...




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: