جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 9 اسفند 1394     
لزوم همکاری‌های بین المللی برای حفظ تنوع زیستی

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: حفظ تنوع زیستی و مقابله با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی، همکاری های بین المللی را می طلبد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم امضای سند همکاری محیط زیستی با جمهوری فنلاند اظهار داشت :خوشبختیم میزبان وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند به همراه هیئتی از مقامات دولتی و فعالان عرصه اقتصادی و فناوری سبز این کشور هستیم، تا همکاری های بین المللی برای بهبود محیط زیست که جنبه انسانی دارد ،شکل بگیرد.

وی ادامه داد :وضعیت محیط زیست جهان به نحوی دچار آسیب و تهدید شده که برای حفظ تنوع زیستی و مقابله با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی، همکاری های بین المللی را می طلبد تا با نگاه انسانی همکاری بشری شکل گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد :در سایه این همکاری، تبادل تجربه و فناوری هم در عرصه اقتصاد سبز، هم در تجارت و همکاری اقتصادی برای بهبود محیط زیست شکل می‌گیرد.

ابتکار در خصوص مفاد این تفاهم نامه گفت :چارچوب همکاری مشترک را با وزیر محیط زیست فنلاند ترسیم کرده و به امضا رساندیم.

وی افزود :در مراسم فردا، افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست، میزبان وزیر محیط زیست فنلاند خواهیم بود.

*همکاری دو جانبه پاکیزه ترین کشور جهان با محیط‌ زیست ایران

کیمو تیلی کانین وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند در ادامه این مراسم اظهار داشت : فنلاند پاکیزه ترین کشور جهان در عرصه فناوری پاک، به عنوان رهبر، فعالیتی را برای طبیعت جامعه بشری آغاز کرده است.

وی ادامه داد: زیست انرژی، بهره بری انرژی، مدیریت آب، آلودگی هوا، بهره برداری پایدار از منابع طبیعی، حوزه مدیریت پایش محیط زیست، چالش‌های جهانی تغییرات آب و هوا، مدیریت پسماند، تصفیه فاضلاب، تولید انرژی از زباله و مقابله با چالش‌های نوظهور و مستمری چون گرمایش زمین از موارد همکاری‌های دو جانبه بین ما و ایران است.

کیمو تیلی کانین با بیان این که این قرارداد نشان دهنده تعهد بین دو کشور بر اساس موارد قید شده در مذاکرات محیط زیستی پاریس است، تصریح کرد: از ایران به خاطر نقش فعال آن در مذاکرات تشکر کرده و این همکاری دو جانبه سرآغاز همکاری‌های محیط زیستی بین ما را رقم زده است.

*از آلودگی خاک تا ارتقای حجم تجارت

وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند گفت: صنعت و شهرداری‌ها به عنوان کسانی که در ایجاد آلودگی دخیل هستند می‌توانند کمترین آلودگی را ایجاد کنند و تکنیک‌های خاصی برای زدودن آلودگی از خاک وجود دارد که از آن استفاده می‌کنیم.

کیموتیلی کانین در خصوص رفع آلودگی خاک تصریح کرد: نباید بگذاریم خاک آلوده شود و باید میزان آلودگی را به تدریج کاهش داده و از پیشرفت آلودگی در محیط زیست جلوگیری کنیم.

وی در خصوص افزایش حجم تجارت در حوزه همکاری‌های محیط زیستی گفت: حدود 10 سال گذشته حجم تجارت بین ما و ایران 5 تا 10 برابر الان بوده و امیدواریم در آینده به ده برابر ظرفیت کنونی برسیم.

وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند ادامه داد: در زمینه محیط زیست حوزه‌های همکاری زیادی را شناسایی کرده‌ایم که اگر هر دو طرف زمینه‌های عملی و اجرایی خودشان را پیدا  کنند سقف همکاری‌ها ارتقا می‌یابد.

*آلودگی هوا و طرح پکن زیبا

کیموتیلی کانین در خصوص اقدامات دولت خود برای همکاری با ایران در جهت رفع آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا بسیار مهم است چرا که همه مردم به طور مستیم با آن ارتباط دارند و با بهینه سازی مصرف سوخت و استفاده از وسایل نقلیه‌ای که سوخت بهتر و کمتری را مصرف می‌کنند می‌توان در این زمینه  گام‌های موثری برداشت.

وی با اشاره به همکاری شرکت‌های فنلاندی با شرکت‌های چینی در خصوص رفع آلودگی هوای شهر پکن افزود: در طرح پکن زیبا که هم اکنون توسط فنلاندی در حال اجرا است رفع آلودگی هوای شهر پکن پیشرفت‌های داشته و هوا نسبت به قبل بهبود یافته است.

*اولویت‌های همکاری محیط زیست ایران با فنلاند

زمینه‌هایی مانند بهره وری انرژی و انرژی زیستی، مدیریت مواد زائد و تبدیل زائدات به انرژی، پیشگیری از آلودگی آب و هوا، حفظ طبیعت و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی، پایش زیست محیطی و مدیریت داده‌ها، ترویج یافتن راه حل‌های برای مسائل محیط زیستی جهانی از قبیل تغییرات آب و هوا و دیگر موارد پذیرفته شده دو طرف به عنوان اولویت بالای همکاری از جانب محیط زیست ایران و فنلاند شناخته شده است.

*فعالیت‌های مشترک تفاهم نامه‌ای محیط زیستی ایران و فنلاند

سازماندهی مشترک سمینارها، کارگا‌ه‌ها و دیدارها برای کارشناسان، شرکت‌های دارای فناوری پاک، دانشمندان و تنظیم کنندگان مقررات، شناسایی و حمایت از همکاری میان بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌های پژوهشی و دانشگا‌ها، حمایت از تجارت زیست محیطی میان دو کشور از طریق سیستم عامل‌های مناسب، تبادل و به اشتراک گذاری تجربیات، اسناد و اطلاعات زیست محیطی مرتبط، حمایت از اجرای توافق نامه‌های بین المللی محیط زیستی و دیگر اشکال همکاری مشترک پذیرفته شده از فعالیت‌های مشترک تحت این یاداشت تفاهم نامه است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: