جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 5 مهر 1393     
تنها خواسته شهرداری از وزارت کشور

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران گفت:تنها خواسته شهرداری ها از وزارت کشور - به عنوان پشتیبانی کننده شهرداری های کشور اجرای درست قانون است، چرا که ما کاملا بر مشکلات مالی آشنا هستیم.در کنار آن ممکن است بخشی از مشکلات مربوط به تحریم ها و عدم تحقق بودجه نیز وجود داشته باشد. بنابر این در این بخش شهرداری ها خیلی متوقع نیستند، اما بخش دیگری وجود دارد که متاسفانه مربوط به این است که موارد خلاف قانون رخ می دهد.

محمدباقر قالیباف طی سخنانی در نشست مشترک شهرداران کلانشهرها و مراکز استان ها با وزیر کشور که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر انجام شد، ضمن بیان مطلب فوق ابراز داشت: به عنوان نمونه در موضوع جرایم راهنمایی و رانندگی، رقم جرایم معلوم است و برابر مصوبه مجلس هیچ کس حق ندارد استفاده دیگری از این مبلغ داشته باشد، اما این پول عملا به شهرداری ها پرداخت نمی شود. این موضوع به مسایلی همچون عدم تحقق بودجه، صندوق ذخیره ارزی، بازگشایی ال سی، مسایل ارزی و ... مربوط نمی شود بلکه مردم در شهر جریمه می شوند و قانون گفته است که بخشی از این جرایم در درون شهر و بخشی در حوزه برون شهری هزینه شود اما عملا این پول پرداخت نمی شود.

شهردار تهران ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی به منظور تعیین سهم شهرداری ها از قانون مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: لازم است این موضوع مقداری شفاف تر شود، همچنین در موضوع عوارض سوخت نیز یک منبع درآمدی پایداری برای شهرداری ها در نظر گرفته شد اما شاهد هستیم که به آن خدشه وارد می شود.

قالیباف خاطرنشان ساخت: انصافا این دولت اقدامات و گام های جدی را مخصوصا در حوزه ساختاری برای شهرداری ها برداشته است. در جلسه دولت نیز تشکیل کمیسیون امور تهران، کلانشهرها و بحث مربوط به شهرداری ها به تصویب رسید که این یک گام جدی به شمار می رود. از این اقدام قدردان بوده و هستیم. در مقابل، تلاش شهرداری ها نیز این بوده است که به دولت کمک کرده و انجام وظیفه کنند.

وی با اشاره به هفته دفاع مقدس، فلسفه تشکیل این جلسه در خرمشهر را توجه به این شهرستان عنوان کرد و گفت: همه بر این باور هستیم که ملت ایران مدیون خرمشهر است و نقشی که خرمشهر در حافظه تاریخی ما ایفا کرده است، نقش قهرمان پروری، مردانگی، شهامت، ایستادگی و عزت است. خرمشهر نقطه عطفی در حوزه عزت ایران بوده است اما شرایط موجود غیر قابل قبول است.

شهردار تهران به توافق صورت گرفته میان شهرداری های کلانشهرها مراکز استان ها برای کمک به خرمشهر اشاره کرد و گفت: جلسه ای را با اعضای شورای اسلامی مراکز استان ها برگزار خواهیم کرد تا شهرداری ها بتوانند هر کاری که در توان دارند در این زمینه انجام دهند. همچنین شورای اسلامی شهر تهران همزمان با هفته دفاع مقدس، برای شش ماه پیش رو تا پایان سال بیش از پنج میلیارد تومان را تصویب کرده و تصمیم گرفته که اگر هزینه بیشتری انجام شد، در متمم و تفریغ بودجه اصلاح کنند.

محمدباقر قالیباف عنوان داشت: در شورای شهر تهران پیش بینی شده است تا برای سال های بعدی نیز این کمک انجام شود و مطمئن هستم شهرهای دیگر نیز این آمادگی را دارند. امیدوارم با رویکرد جهادی و مدیریت نشات گرفته از فرهنگ دفاع مقدس بتوانیم کاری را در این شهر انجام دهیم.

وی تاکید کرد: بخشی از کارهای خرمشهر مربوط به استانداری و کار ذاتی دولت است و در این زمینه از دست ما کاری برنمی آید. همانطور که بر اساس گزارش های ارایه شده رسیدن صادرات از خرمشهر به قریب به 3 میلیون تن کالا در سال رقم خوبی است اما در آن بخش ها وزارت کشور باید کمک کرده و از مجموعه مناطق آزاد و بندر نیز کمکی برای شهر دیده شود تا همانطور که تردد خودرو، حمل و نقل و گردشگری مذهبی اعم از راهیان نور و عتبات عالیات از طریق خرمشهر انجام می شود، به این شهر خیری برسد.

شهردار تهران ادامه داد: ما مجموعه شهرهای مراکز استان ها به دنبال آن هستیم که در بخش ماموریت های حوزه وظایف شهرداری به خرمشهر کمک کنیم تا کار بر روی زمین نماند و تلاش کنیم تا هر عقب ماندگی که در این بخش وجود دارد را جبران کنیم، حتما در سایر بخش های وزارت کشور و استانداری نیز باید کمک کنند.

قالیباف به پیشنهاد ارایه شده مبنی بر سرمایه گذاری کلانشهر ها در یک پروژه سودآور برای خرمشهر و احداث ترمینال شملچه به منظور ایجاد درآمد پایدار برای این شهر اشاره کرد و گفت: اگر مطمئن باشیم که در صورت سرمایه گذاری در حوزه ترمینال شلمچه، صد در صد عواید این ترمینال به شهرداری خرمشهر برمی گردد ما به عنوان شهرداری تهران آماده هستیم تا کار این ترمینال را به صورت کامل انجام دهیم، اما این موضوع باید در دولت به تصویب برسد که عوارض و درآمد این ترمینال متعلق به شهرداری خرمشهر شود. به این ترتیب ما این کار را به هر کار اولویت دار دیگری در شهر ترجیح می دهیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: