جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 7 مهر 1393     
سه شنبه جایزه جهانی به بزرگراه صدر و تونل نیایش اهدا می شود

 به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،یکی از پروژه های عمرانی که سال گذشته به بهره برداری رسید و بعد جدیدی از توانایی مهندسان ایرانی را در ساخت پل های شهری به نمایش گذاشت، پروژه بزرگراه طبقاتی شهید صدر بود که هم اکنون از سوی انجمن بین المللی مدیریت پروژه IPMA به همراه تونل نیایش به عنوان چهارمین ابر پروژه برتر جهان معرفی شده است.

در حالی پروژه بزرگراه طبقاتی شهید صدر در تهران ساخته شد که کشور در شرایط تحریم به سر می برد و تنها با تکیه بر توانایی و دانش مهندسان داخلی پلی به مرحله بهره برداری رسید که به گفته کارشناسان ده سال جلوتر از تکنولوژی حاضر تکمیل شده و عنوان نخستین بزرگراه طبقاتی کشور را از آن خود کرده است.

بزرگراه طبقاتی شهید صدر در سال 2013 توانست به عنوان يكي از زيباترين سازه‌هاي بتني كشور از سوي انجمن بتن ايران تقدير شود و انجمن بين‌المللي بتن نيز روش ساخت پل صدر را منحصر به فرد اعلام كرد.هم اکنون نیز خبر رسیده است که بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش حائز رتبه چهارم در بین ابر پروژه های برتر جهان در سال 2014 شده اند و قرار است جایزه و لوح تقدیر تعهد به تعالی را در روز سه شنبه 8 مهرماه ( 30 سپتامبر) از سوی انجمن بین المللی مدیریت پروژه IPMA دریافت کنند ، این جوایز در شهر روتردام هلند به رتبه های اول تا چهارم مسابقه بین المللی مدیریت پروژه IPMA اعطا می شود.

تیم ارزیاب انجمن مدیریت پروژه های بین المللی که شامل 8 کارشناس زبده از کشورهای لهستان ، آلمان، هلند ، استرالیا و یونان است در روز 9 تیرماه امسال به تهران آمد و طی 3 روز به بازدید و ارزیابی پروژه های شاخص شاخص تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر پرداخت.

رعایت استانداردهای بین المللی، اعمال توامان دقت و صحت در عین سرعت عملیات اجرایی و بهره مندی از تکنیک های مبتکرانه که موجب صرفه جویی های قابل توجه در هزینه ها شد از جمله نکات مثبت و شاخص این پروژه ها به لحاظ مدیریتی محسوب می شود.

بزرگراه طبقاتی صدر به دست مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شد

شهريور ماه سال 90 بود كه همزمان با تجهيز كارگاه عملياتي افزايش ظرفيت بزرگراه صدر در امتداد اجراي پروژه تونل نيايش عمليات ساخت 11 كيلومتر پل طبقاتي صدر آغاز شد.

پل طبقاتی صدر، پلی تک پایه ای است که شامل احداث یک پل‌اصلی به عرض 70/22 متر و طول تقريبي 6 کیلومتر است که این رقم با احتساب رمپ‌های دستـرسی به 11 کیلومتـر می‌رسـد.

پل صدر یکی از دستاوردهای نوین در کشور محسوب می‌شود که به طور کامل توسط مهندسان داخل انجام شده است این درحالیست که پل سید خندان تنها پل بتنی و تک پایه ای است که پیش از انقلاب توسط پیمانکاران فرانسوی ساخته شده است.

عرشه پل‌ طبقاتی صدر برای نخستین بار در کشور توسط چهار دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری‌کرین) نصب‌ شد که این امر نیز در نوع خود بی نظیر بود .

پل طبقاتي صدر كه نخستين تجربه مهندسان ايراني در ساخت پل به روش صندوقه‌اي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است در 26 ماه و با تلاش مجاهدانه مهندسان و كارگران ايراني ساخته شد.

توان اجرای پروژه هایی نظیر صدر تنها در 4 کشور

توان اجرای پروژه بزرگراه طبقاتی صدر را تنها 4 کشور امریکا ، ژاپن ، آلمان و فرانسه دارند و کشور ما پنجمین کشوری است که این طرح را اجرایی کرده است.

به گفته کارشناسان کشور بزرگی مانند چین برای اجرای چنین طرح هایی یا تیمی از این 4 کشور می آورد و یا با آنها جوینت می شود تا طرح را اجرایی کند اما این پروژه در کشور ما با توان مهندسان ایرانی به سرانجام رسید اگرچه اجرای آن از لحاظ تکنیکی پیچیدگی های خاص خود را داشت .

بهره گیری از تجهیزات استاندارد و برندهای معتبر بین المللی

مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه كيفيت، سرعت و دقت سه اصل انكار‌ناپذير در اجراي پروژه‌هاي عمراني پايتخت است می گوید: در پروژه پل صدر با توجه به اينكه براي اولين بار صنعتي‌سازي به جاي سنتي‌سازي در حوزه صنعت سيويل آورده شد، توانستيم روي هزينه‌ها نيز تسلط داشته و هزينه‌ها را كاهش دهيم چراكه وقتي قطعات در كارگاه ساخته مي‌شود، كيفيت و هزينه تحت كنترل درمي‌آيد.

به گفته وی تمامي مصالح ساختماني از جمله سيمان، ميلگرد و... در داخل كشور موجود بود و در پروژه استفاده شد. در بحث تجهيزات هوشمند(ITS ) آن بخشي كه در داخل كشور قابل تهيه بود، تهيه و استفاده شد و آن بخشي كه بايد از كشورهاي خارجي وارد مي‌شد از بهترين برندهاي معتبر بين‌المللي تهيه شد.همچنين براي اولين بار ديوارهاي جاذب صوت در كشور طراحي و در پروژه صدر نصب شده است و تا جايي‌كه مي‌توانستيم از محصولات داخلي در پروژه استفاده كرديم.

معاون فني و عمراني شهرداری تهران می گوید: تمام تجهيزات از برندهاي معتبر بين‌المللي خريداري شده است.

پل صدر در زمان زلزله خم به ابرو نمی آورد

شهر تهران شهر لرزه خیزی است که در شمال وجنوب آن گسل وجود دارد ، اگر خوب به محدوده پل صدر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که گسل شمال با فاصله نزدیکی از پل قرار دارد.در این باره معاون عمرانی شهردار تهران می گوید: ما نه تنها فاصله نزدیک را بلکه فاصله دور را که گسل ری باشد نیز در نظر گرفتیم و این پل بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی شده است .

وی اضافه می کند: در پروژه صدر بین عرشه 2400تنی با سرستون ها فاصله ای قرار داده شده که در زمان زلزله باعث جابه جایی پل می شود اما از سقوط آن جلوگیری می کند و پل صدر از این حیث بی نظیر است و در زمان زلزله خم به ابرو نمی اورد .

استفاده از رمپ میترینگ برای اولین بار درکشور

پروژه صدر به نوعی پروژه اولین هاست چرا که برای نخستین بار در کشور از سیستم رمپ میترینگ (کنترل ورودی ) نیز در پروژه پل طبقاتی شهید صدر استفاده می شود که این سیستم قادر است میزان تردد و ورود خودرو به پل را کنترل کرده تا ظرفیت پل و تونل نیایش در حداکثر نگهداشته شود.

پروژه صدر تاثیر بسزایی بروضعیت ترافیک بخصوص معابر شرقی – غربی و به ویژه بزرگراه شهید همت وشهید حکیم دارد و این پل با ارتباط خوبی که بین شمال شرق و شمال به مرکز شهر و یا غرب تهران ایجاد می کند، توانست ترافیک روانی را در این محدوده ایجاد کند.

این پروژه که جزو آخرین حلقه های تکمیلی طرح جامع شهر تهران است به همراه تونل نیایش به طور یکپارچه در مرکز کنترل ،کنترل می شوند چرا که اگرچه این دو سازه از نظر ساختاری متفاوت هستند اما از نظر کاربرد برای شهروندان ، یکپارچه عمل می کنند .

بیش از 170 دوربین نظارت تصویری در کل پل و تونل نصب شده است و دوربین های کنترل سرعت نیز در مسیر فعال است و حدود 24 سرعت سنج در دو سازه کار کنترل سرعت را انجام می دهند.

سرعت عبور از پل نیز هماهنگ با سرعت تونل نیایش و همان 60 کیلومتر است و در رمپ های ورودی و خروجی پل سرعت 30کیلومتر است .

در پروژه صدر سیستم تشخیص یخ زدگی نیز وجود دارد تا قبل از اینکه پل یخ بزند این سیستم اعلام کند و فعالیت های لازم انجام شود .

سیستم کنترل وضعیت آب و هوا، کنترل بین خطوط نیز فعال است و تمامی این سیستم ها برای این است که عبور ایمن دراین سازه خاص تهران تضمین شود .

سیستم های امداد و تشخیص تصادف نیز بر روی پل فعال است ضمن اینکه با سیستم رمپ میترینگ می توان در صورت بروز حادثه به سرعت پل را تخلیه کرد.

دیوار صوتی ایرانی در بزرگراه طبقاتی ایرانی/ قابلیت کاهش نور چراغهای صدر با کاهش میزان تردد

50 درصد از طول بزرگراه طبقاتی صدر نیازمند دیوار صوتی بود که برای نخستین بار طراحی و ساخت دیوار جاذب صوت، در کشور انجام شد و هم اکنون بر روی پروژه صدر اجرایی شده است.

دیوار جاذب صوت دو وظیفه بر عهده دارد که یکی همان بحث جلوگیری از آلودگی صوتی و دیگری جلوگیری از مشرفیت به منازل مسکونی است. دیواره‌ها جاذب صوت به‌صورت سازه‌هایی دائمی بر‌روی نیوجرسی‌های دو طرف پل نصب شده اند نيوجرسي‌هايي كه اغلب آنها ضمن جلوگيري از سقوط ماشين‌ها از بالاي پل، تأثیر آلودگی‌های صوتی را در بزرگراه‌طبقاتی

به‌حداقل مي‌رسانند. ارتفاع متغیر این دیواره‌ها با‌توجه به‌فاصله پل با بافت‌های مسکونی حاشیه آن تعیین‌ شده است و علاوه بر جذب صوت، اشراف بصری خودروهای در‌حال حرکت بر روی بزرگراه طبقاتی نسبت به ساختمان های اطراف را محدود می کنند.

همچنین با توجه به خاص بودن پروژه بزرگراه طبقاتی صدر قرار شد که طراحی تیرهای روشنایی آن نیز به طور خاص و متفاوت از طرح های معمول انجام و با الهام از مفهوم دعا و نیایش طراحی شود بنابراین تیرهای روشنایی پروژه صدر به طور خاص و ویژه طراحی و نصب شده است .

برای نخستین بار در این طرح توان مصرفی چراغ های روشنایی در ساعات نیمه شب که میزان رفت و آمد خودروها کمتر است ، کاهش می یابد تا این امر موجب صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی شود .

طراحی نورپردازی پل با الهام از عناصر اصلی طبیعت صورت گرفته و در نتیجه زیبایی پل در شب بسیار بیشتر از زیبایی آن در روز است .

کاهش بار ترافیک در 7 بزرگراه اصلی تهران با افتتاح پل صدر

به گفته کارشناسان بهره برداری از پل طبقاتی صدر علاوه بر دو چندان کردن آثار مثبت ترافیکی در تونل نیایش موجب کاهش حجم ترافیک در 7 بزرگراه اصلی پایتخت شد.

بر کسی پوشیده نیست که بزرگراه صدر به دلیل تعدد ورودی و خروجی ها و شیب تند خیابانهای محدوده که وارد بزرگراه می شد عملا کارکرد مطلوبی نداشت و خطر آفرین نیز بود؛ به عبارتی بزرگراه صدر موجود مشکلات ایمنی زیادی داشت که در حین اجرای پل طبقاتی صدر این مشکلات نیز اصلاح شد .

طبق مطالعات صورت گرفته، 40 درصد ترافیک عبوری از بزرگراه صدر موجود فرامنطقه ای بوده و 60 درصد نیز محلی و منطقه ای است. بنابراین با افتتاح پل طبقاتی صدر، عملا 40 درصد بار ترافیکی این مسیر به روی پل منتقل شد و ترددهای فرامنطقه ای دیگر مزاحمتی برای ساکنان مناطق 1، 3 و 4 ندارد.

از سوی دیگر اتصال بزرگراه های صدر و نیایش در نتیجه تعامل پل طبقاتی و تونل، منجر به تکمیل رینگ کمربندی شهر تهران شده و حتی از ترافیک بزرگراه های شرقی ـ غربی موازی با این مسیر نظیر بزرگراه های شهید همت و شهید حکیم نیز کاسته شده است.

بهره بردازی از پل طبقاتی صدر،علاوه بر گشایش ترافیک در بزرگراه صدر موجود ترافیک بزرگراه های مهم و پرترافیکی مانند بزرگراه شهید همت، شهید زین الدین، شهید حکیم، رسالت، شهید مدرس، یادگار امام (ره) و شهید چمران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: