جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 2 شهريور 1395     
یازده سال در مشهد کنسرت برگزار نشده!

لغو کنسرت‌ها در مشهد ربطی به دولت یازدهم ندارد

روزنامه ایران: سی‌ویکمین نشست رسانه‌ای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه هفته دولت برگزار شد. حسین نوش‌آبادی نطق پیش از جلسه پرسش و پاسخ خود را به اقدام های دولت در جهت رفع مشکلات و تأمین معاش مردم اختصاص داد و دراین باره گفت: دولت مصمم است برای تأمین خواسته‌های قانونی و مشروع مردم که در راستای توسعه کشور است، قدم بردارد و در یک سال باقی مانده، قطعاً تلاش دولت برای به سرانجام رساندن برنامه‌ها و شعارها سرعت بیشتری می‌گیرد. وی ضمن اشاره به برخی از اهداف سیاست‌های فرهنگی نظام در ادامه تصریح کرد:  یکی از این اهداف ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در میان دستگاه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی و بسیج امکانات و تلاش ها و برنامه‌های فرهنگی در جهت پاسخگویی به نیازهای فرهنگی جامعه و هدایت تلاش ها و نیازهای موجود است که یکی از اصول مصوب سیاست فرهنگی است. سیاست های فرهنگی تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه وحدت رویه و هماهنگی فرهنگی در میان دستگاه‌های مختلف به وجود بیاید. وی در ادامه تصریح کرد: یکسری نکات وجود دارد که باید آنها را دوباره بازخوانی کرد. باید مرور کنیم و ببینیم آیا به سمتی حرکت می‌کنیم که این سیاست ها دنبال می‌شود یا نه.

 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی با برشمردن اصول سیاست‌های فرهنگی نظام اظهار داشت: تحکیم وحدت ملی و دینی با توجه به ویژگی‌های قومی و مذهبی و تلاش در جهت حذف موانع وحدت، پاسداری از حریت و امنیت انسان در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی، قضایی و اقتصادی، فراهم ساختن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه و تحقیق و بهره‌گیری از نتایج آن در همه زمینه‌ها، تقویت تفکر و تعقل و قدرت نقادی مقابله با خرافات و موهومات، جمود و تحجر فکری، مقدس مآبی و ظاهرگرایی و مقابله با افراط و تجددطلبی در مواجهه با فرهنگ غرب تحت شعار واقع گرایی، اهتمام و اقدام همه جانبه به منظور شناخت نیروها و نیازها و مقتضیات جسمی و روحی نسل جوان و... همه از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.
 
برگزار نشدن کنسرت به دلیل حرمت بارگاه ملکوتی امام رضاست
 
حسین نوش‌آبادی در این نشست درباره برگزار نشدن کنسرت در مشهد، گفت: نظر وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزار نشدن کنسرت در این شهر به‌ دلیل حرمت بارگاه ملکوتی و حفظ حریم معنوی امام رضا(ع) بوده است و اظهارات برخی مقامات مذهبی در این زمینه، دلیل اصلی این کار نیست.اما در سایر شهرهای این استان و استان‌های همجوار با رعایت ضوابط شرعی و قانونی و در چارچوب نظرات فقهی رهبر معظم انقلاب، کنسرت برگزار خواهد شد.
 
نوش‌آبادی ضمن بیان احکامی که رهبر معظم انقلاب در زمینه موسیقی فرموده‌اند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در این خصوص تأکید دارند که موسیقی« مضل عن سبیل‌الله و لهوی» و مناسب با مجالس عیش و نوش و مطربی نباشد، ما نیز بر اساس این نظرات و دیدگاه‌ها و پاسخ‌های رهبر معظم انقلاب تلاش کرده‌ایم اجرای کنسرت‌های موسیقی در چارچوب دیدگاه‌های رهبری به عنوان رهبر و مرجع تقلید باشد و تمامی ضوابط و قوانین رعایت شود. نوش آبادی با بیان اینکه ۱۱ سال است که در شهر مشهد کنسرت برگزار نشده است، اظهار کرد: این موضوع ربطی به این دولت ندارد. شهر مشهد از قانون مستثنی نیست، صحبت‌ها و نظرات وزیر فرهنگ وارشاداسلامی نیز در موضع عقب‌نشینی نیست، بلکه در موضع ملاحظه است.
 
اکران فیلم دلیلی بر توزیع آن در شبکه نمایش خانگی نیست
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ورود فیلم‌های سینمایی به شبکه غیرمجاز توزیع خانگی، گفت: اکران فیلم در سینما دلیلی بر توزیع آن در شبکه نمایش خانگی نیست. اگر تهیه‌کننده پس از اکران عمومی فیلم متقاضی این کار باشد، باید مجوز آن را دریافت کند و غیر از این، تخلف به‌حساب می‌آید.
 
«رستاخیز» هنوز مشکلاتی دارد
 
او درباره اکران فیلم «رستاخیز» نیز توضیح داد: «رستاخیز» اشکال‌هایی از لحاظ محتوایی و تصویری دارد که تا به حال رفع نشده است و اگر قرار باشد اکران شود باید این مشکلات مرتفع شود. ما نیز در انتظار رفع مشکلات آن هستیم؛ اما در حال حاضر من نمی‌توانم زمانی را برای اکران این فیلم اعلام کنم.
 
آیین‌نامه صنعت چاپ به بازنگری نیاز دارد
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این وزارتخانه اختیار ممیزی کتاب را به برخی ناشران تفویض کرده است، گفت: ما این اختیار را به ناشران محدودی که سابقه ممتدی دارند و خوشنام هستند، دادیم. همان‌طور که در برخی استان‌ها این اتفاق رخ داده است.
 
وی ادامه داد: آیین‌نامه صنعت چاپ به بازنگری نیاز دارد تا از این وضعیت نجات پیدا کند. این صنعت یک صنعت زیربنایی است که باید زیاد به آن توجه شود. مجالی که با رفع تحریم‌ها و حضور برخی سرمایه‌گذاران خارجی در کشور به‌ وجود آمده، به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بهتر به این موضوع رسیدگی کنیم. بخش مهم سخت‌افزاری صنعت چاپ نیز به‌دلیل صنعتی بودن، به بخش صنعت واگذار می‌شود. نوش‌آبادی با بیان اینکه لایحه جامع رسانه همگانی مراحل پایانی خود را در دولت طی می‌کند، اظهار کرد: در تنظیم این لایحه از نظرات صاحبنظران و پژوهشگران استفاده شده است. از طرفی به‌دلیل نواقصی که لایحه نظام رسانه‌ای داشت، آن را فعلاً مسکوت و در دست بررسی گذاشته‌ایم. نظر وزیر نیز بر لایحه جامع رسانه همگانی است. پیش‌نویس لایحه تبلیغات تمام شده و موضوع اصلاح قانون مطبوعات هم در دل لایحه جدید رعایت شده است.
 
مکان نمایشگاه مطبوعات مشخص نیست
 
معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه مطبوعات در چه محلی برگزار می‌شود؟ گفت: نمایشگاه مطبوعات نیمه دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود. از شنبه همین هفته تا شنبه هفته آینده برای غرفه‌ها ثبت‌نام خواهد شد. ما برای نشریات و رسانه‌های غیردولتی افزایش هزینه برای اجاره غرفه نداریم و تخفیف ویژه‌ای را نیز در نظر گرفته‌ایم. مکان برگزاری این رویداد هنوز نهایی نشده است و مصلای امام خمینی(ره) یا شهر آفتاب را برای آن در نظر داریم که بعداً معلوم می‌شود. نوش‌آبادی درباره نماینده ایران در اسکار آینده نیز گفت: ما حتماً در اسکار حضور فعالی خواهیم داشت و نامزدهای جمهوری اسلامی در این رویداد بموقع اعلام خواهند شد؛ اما تا به حال تصمیمی درباره این موضوع گرفته نشده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: