جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 14 شهريور 1395     
جای خالی این مهارت‌ها در مدارس

ما در مدرسه‌ها خواندن، نوشتن و برخی مسائل این‌چنینی را می‌آموزیم. کلاس‌های درس مکانی برای بروز استعدادها و تجربه‌ها، برای زندگی پیش روی ما است.

 
جای این مهارت‌ها در مدارس خالیست 
 
سرویس سبک زندگی؛ بشیر قلی‌زاده سرچشمه: ما در مدرسه‌ها خواندن، نوشتن و برخی مسائل این‌چنینی را می‌آموزیم. کلاس‌های درس مکانی برای بروز استعدادها و تجربه‌ها، برای زندگی پیش روی ما است. مکان‌های آموزشی می‌توانند با بهره‌گیری از آموزش‌های خاص که فعلا مدارس ما از آن بی‌بهره هستند، برای هرچه بهتر شدن کیفیت در آموزش گامی بلند بردارند در این متن مهارت‌هایی که می‌توانند برای آینده هر دانش آموزی مفید باشند ذکر شده است که در ذیل این گزارش آمده است.  
 
آموزش کاربردی کامپیوتر
علم کامپیوتر در عصر حاضر یکی از پرکاربردترین علوم می‌باشد گرچه دانش‌آموزان امروزی تا حدودی مبانی کامپیوتر را می‌فهمند ولی این بدان معنی نیست که از کامپیوتر به نحوی مطلوب استفاده می‌کنند برنامه نویسی یکی از کارهای پرسود و بسیار کاربردی است.
 
گنجاندن این مبحث برای یادگیری می‌تواند سطح علمی دانش‌آموزان را بالا برده و حتی امنیت شغلی آینده آنان را تامین کند. این فراگیری کمتر از آموزش فیزیک و یا ریاضی نیست.
 
آموزش سریع خوانی
دانش آموز با یادگیری در تند خوانی کتاب، می‌تواند مهارت در درک مطلب خود را بالا برده و در زمان کمتر، اصل و چکیده مطالب درسی را فرا گیرد از مزایای تندخوانی این است که دانش‌آموز تصوری از آنچه که می‌خواهد فرا بگیرد در ذهن خود مرور می‌کند و این‌کار به وی کمک کرده تا آمادگی ذهنی پیدا کند یادمان باشد درک یک مطلب خیلی مهم‌تر از متن می‌باشد این درک کردن‌ها در زندگی اجتماعی هم بکار می‌آید.
 
تکنیک‌های مدیریت زمان
درست است که، تکنیک‌های مدیریت زمان بیشتر برای مدیران اجرایی و کارمندان کاربرد دارد. اما برای هر دانش‌آموز، کارگر، خانه‌دار یا بازنشسته (در هر سنی) نیاز است. اینکه چگونه از زمانی که دست‌مان است بهترین استفاده را ببریم، به شغل یا صنف خاصی مربوط نمی‌شود.
 
ما با آموزش تکنیک‌های مدیرت زمان برای دانش‌آموزان می‌توانیم آمادگی ذهنی را برای آینده آنان بالا ببریم تا در بزرگ سالی از این تکنیک به نحو احسن استفاده کنند.
 
مدیریت پول
آموزش کودکان در مورد نحوی مدریت در خرج کردن پول باید در خانه شروع شود. بسیاری از ما شانس آموزش خصوصی این فن را نداشتیم، اما با تجربه و آزمون و خطا این مهم را آموخته‌ایم و می‌توانیم در خانه زمینه آموزش علمی مدیریت پول را برای فرزندان‌مان ایجاد کنیم.
 
اما در مدرسه کلاس‌های درس ریاضی می‌تواند موقعیت مناسبی برای آموزش مدیریت پول باشد. اصول اولیه‌ای چون بودجه‌بندی، انواع بدهی، انواع بستانکاری، درک از خرج کردن، صرفه جویی و ... باید در همان کودکی نهادینه شود.
 
 
مهارت‌های بقا
آموزش مهارت‌های بقا بیشتر در موارد خاص رخ می‌دهد به عنوان مثال: گم شدن در جنگل و یا صحرا، مواردی چون آتش سوزی، سیل و دیگر بلایای طبیعی و غیر طبیعی. آموزش مهارت‌های بقا می‌تواند درهنگام بروز حادثه، شخص و یا اشخاص زیادی را از مرگ حتمی نجات دهد.
 
مهارت های بقا
 
مهارت در گفتگو
ما در زندگی روزمره به دفعات در گفتگوهای مختلف شرکت می‌کنیم. بطور مثال برای خرید می‌توان (اگر دارای فن بیان بالا باشیم) با قانع کردن فروشنده جنس مورد نظر را با قیمت پایین‌تری خریداری کنیم، این خود یک پیروزی در خرید محسوب می‌شود.البته که این مهارت فقط برای خرید نیست و در اغلب موقعیت‌های کاری و زندگی اجتماعی، یا حتی شخصی کاربرد دارد. یادگیری مهارت و فن مذاکره، می‌تواند مخاطبان‌مان را تحت تاثیر قرار داده و در پیش برد اهداف‌مان یاری‌مان کند.
 
این مهارت نیز بهتر است که از دوران کودکی آموزش داده شود، که هم به تقویت اعتمادبنفس کمک کند و هم کاملا در بزرگ‌سالی در زندگی کاری و اجتماعی به کمک‌مان بیاید.
 
آموزش دفاع شخصی  
در دنیای کنونی تنش بین افراد گریز ناپذیر بوده و حتی برخورد با یک زور گیر یا دزد دور از انتظار نیست.
 
ما باید آموزش‌های حداقلی از دفاع شخصی را دیده باشیم تا بتوانیم از خود و خانواده در برابر اینگونه مسائل محافظت کنیم. فراگیری دفاع شخصی لزما برای مبارزه و درگیری با دیگران نیست این کار می‌تواند مال و جان ما را از تعرض و سوقصد حفظ نماید.  
 
سلامت روان
همانطور که کلاس‌های ورزشی برای تقویت جسم ما موثر است. در مدارس باید کلاس‌هایی تشکیل شود که روحیه و روان دانش آموز را بالا ببرد. اهمیت سلامت و بهداشت روان کمتر از سلامت جسم نیست همان‌گونه که اگر جسم بیمار دچار مشکل شود شخص قادر به زندگی عادی نیست، این موضوع در مورد روحیه و روان نیز صدق می‌کند پس لازم است برای رسیدن به یک روحیه و روان با نشاط و سالم چاره‌ای اندیشیده شود تا به یک تعادل میان جسم و روح برسیم. این را هم باید مد نظر داشتکه بسیاری از ناهنجار‌های اجتماعی ناشی از یک روحیه و روان مریض است. افسردگی که ناشی از یک روحیه مریض است را باید جدی گرفت قبل از آنکه، جامعه بشری را بیش از این تحت الشعاع قرار دهد.  
 
سلامتی


منبع: lifehacker




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: