جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 مهر 1393     
جشنواره مشکات تبلور مشارکت شهروندان در رفع معضل های شهر تهران

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز ؛ مدیر کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران، با اشاره به برگزاری جشنواره مشکات در فصل پاییز گفت: جشنواره مشکات با هدف بازنمایی و انتقال احساسات ، نظرات و پیشنهادات شهروندان در خصوص مسایل شهر تهران و رسیدن به راه حل مشکلاتی است که گریبان کلانشهر تهران را گرفته است .

دکتر رفیع در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : شهروندان در جریان این جشنواره با ارائه آثار هنری خود اعم از نقاشی ، کاریکاتور ، عکس ، فیلم ، پوستر و ... با توجه به موضوع مهمترین کارکردهای شهر نشینی و شهروندی و نیز اهمیت آموزش ، گام مثبتی در جهت اقدامات فرهنگی و مشارکت شهروندی بر خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: محوریت این جشنواره روی سوژه های محیط زیست ، پسماند و ترافیک است و در مراسم افتتاحیه آن مسئولان این بخش ها از طرف شهرداری حضور داشتند.

دکتر رفیع گفت : جشنواره مشکات از اول مهر ماه سال جاری آغاز شده و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت که  محورهای اصلی این جشنواره ؛ " محیط زیست شهری "، "سیما و هویت شهری " ، " حمل و نقل و ترافیک " ، حقوق و تکالیف شهروندی " ، " ایمنی شهری " ، " اقتصاد خانواده " و " اقتصاد شهر " هستند .

وی در ادامه افزود: این جشنواره یک جشنواره آموزشی _ ترویجی است و سازمان های مختلف شهرداری از جمله ؛ ستاد محیط زیست ، سازمان مدیریت پسماند ، سازمان پارکها و فضای سبز ، شرکت واحد اتوبوس رانی ، سازمان حمل و نقل و ترافیک ، شرکت ساماندهی مشاغل شهر ، مترو ، سازمان پایانه ها ، تاکسیرانی ، ستاد معاینه فنی ، کنترل کیفیت هوا ، سازمان مدیریت بحران ، آتش نشانی،  معاونت شهر سازی و معماری ، سازمان زیبا سازی و نوسازی ، سامانه 137 ، اداره تشخیص و وصول در آمدهای  شهرداری و سازمان میادین میوه و تره بار در این برنامه  حضور خواهند داشت . 

دکتر رفیع با اشاره به برنامه های مختلف هنری و فرهنگی برای گروه های سنی گفت : در این جشنواره یک سری قالب های هنری برای گروه های مختلف سنی در نظر گرفته شده است  که می توان به  مسابقات نقاشی و خاطره نویسی برای "گروه سنی کودکان "، کاریکاتور ، عکس و داستان کوتاه برای "گروه سنی نوجوان" و عکاسی ، تصویر برداری ، کاریکاتور ،  پوستر و ایده خلاقانه برای "گروه سنی جوان و بزرگسال " اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: از پرسش هایی که برای شهروندان شرکت کننده در این جشنواره مطرح است  ؛ به عنوان مثال برای موضوع مدیریت بحران از شهروندان سوال می شود که چقدر پایگاه های مدیریت بحران محلات خود را می شناسند و یا چه عواملی شهر ما را تهدید می کند .....و یا در خصوص موضوع تمیزی شهر ، پرسیده می شود که پرتاب کردن زباله  به سطح خیابان ها چه تبعاتی دارد... و در حول این موضوعات آثار فرهنگی و هنری توسط شهروندان آفریده می شوند .

دکتر رفیع گفت : در این جشنواره بستری برای یک فرایند مستمر آموزشی میان شهروندان و مسئولان شهری شکل می گیرد و هر کدام از شهروندان شرکت کننده در این جشنواره بسته به اثری که تولید کرده اند ، پیام خود را به ما اعلام می کنند. در پایان جشنواره از آثار برگزیده کتابی چاپ و منتشر خواهد شد که خود یک اثر آموزش شهروندی است. بدین ترتیب  هر شهروند به طور غیر مستقیم در یک فرایند آموزشی شهروندی قرار گرفته و مشارکت خواهد داشت . 

وی در خاتمه گفت : دست اندر کاران اصلی این جشنواره که با مردم در ارتباط نزدیک هستند ، مدیران خانه های علم و زندگی در سراهای محلات هستند . این مدیران آموزش های لازم را در خصوص هدایت جشنواره دیده اند و 374 فردی هستند که به عنوان تسهیل گر در ارتباط با محورهای جشنواره مشکات آموزش می بینند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: