جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 11 دی 1396     
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:
نصب دوربین در مبادی خروجی محدوده طرح ترافیک

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری تهرانی نیوز؛معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از نصب دوربین در مبادی خروجی محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: براساس طرح جدید باید زمان خروج حتما ثبت شود.

محسن پورسیدآقایی در  نشست خبری با بیان اینکه قطع به یقین هیچ گاه موردی وجود نداشته است که یک دستگاه داوطلبانه ابزار قدرت خود را در اختیار مردم قرار داده باشد، گفت: مهم ترین موضوع در این طرح این است که شهرداری از ابزار قدرت خود که همیشه برای تعامل با سایر سازمان ها استفاده می کرده، چشم پوشی می کند.

وی افزود: خارج از اشکالات کارشناسی طرح مورد نظر مهم ترین بحث این است که در این دوره می خواهیم بگوییم، از ابزارمان برای لابی و قدرت استفاده نمی کنیم. به باور ما این گونه ابزارها که در اختیار یک نهاد قرار می گیرد، باید ضابطه مند شود و مردم در مقابل امتیازها برابر باشند و استثناء هم باید براساس ضابطه و برای همه شفاف باشد.

معاون شهردار تهران با اشاره به تذکری به شهردار تهران مبنی بر اینکه مدیریت شهری با اجرای طرح ترافیک جدید تمام ابزار خود را از دست می دهد، عنوان کرد: آقای نجفی در پاسخ به این تذکر گفتند ما آمدیم که اتفاقا این ابزارها را برداریم و چنین قدرتی را وسیله رانت دادن قرار ندهیم.

استفاده 441 مرکز دولتی و خصوصی از طرح ترافیک

پورسید آقایی با بیان اینکه 441 مرکز اعم از مراکز دولتی، خصوصی، اصناف، ارگان ها و ... از شهرداری تهران طرح ترافیک می گرفتند، اذعان کرد: مردم باید بدانند اگر این ابزار را حفظ می کردیم، کمتر مورد سوال قرار می گرفتیم. اعتقاد ما این است که زمانی که از میان 4 میلیون خودرو پلاک تهران تنها به 100 هزار خودرو آرم طرح ترافیک تعلق می گیرد، این به آن معنا است که یا مجوزها باید برداشته شود یا آنکه باید کاملا شفاف و ضابطه مند شود.

وی در پاسخ به این سوال که در شهر تهران هزار و 500 دوربین طرح ترافیک داریم که برخی از آن ها آنالوگ هستند و قدرت محدودی در ثبت پلاک دارند و از سوی دیگر به گفته مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک روزانه 80 هزار تخلف مربوط به پلاک مخدوش در محدوده طرح ترافیک ثبت می‌شود، در این شرایط چه ضمانت اجرایی برای اجرای درست طرح ترافیک جدید وجود دارد، بیان کرد: اولا آمار 80 هزار تخلف مربوط به پلاک مخدوش به هیچ عنوان صحیح نیست و به طور کلی روزانه حداکثر 14 هزار تخلف مربوط به ورود غیر مجاز به محدوده طرح ثبت می شود. ضمن اینکه آماری در خصوص تعداد پلاک های مخدوش وجود ندارد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: سیستم پلاک خوان ما به گونه ای است که تمام 2 میلیون خودرویی که وارد محدوده زوج و فرد می شوند را ثبت می کند و قدرت پلاک خوانی دوربین های ما نامحدود است، البته در دوربین‌های قدیمی قدرت تشخیص پلاک تا حدی پایین بود که در حال حاضر به دنبال تقویت آنها هستیم.

ثبت اطلاعات ساکنان محدوده طرح ترافیک در سامانه جدید

پورسیدآقایی از نصب دوربین در مبادی خروجی محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: براساس طرح جدید باید زمان خروج حتما ثبت شود. در حال حاضر در برخی از مسیرها دوربین خروجی نصب شده و برای مابقی نیز مناقصه برگزار کردیم و در آینده اقدامات مربوط به این بخش ها نیز انجام می شود.

وی با اشاره به نحوه بخورد با ساکنان محدوده طرح ترافیک عنوان کرد: همه ساکنان باید اطلاعات خود را در سامانه ای که تعریف می کنیم ثبت کنند و پس از آن  راستی آزمایی می‌کنیم، در عین حال پلاک هایی که در دوربین های خروجی ثبت شوند اما در دوربین های ورودی ثبت نشده باشند، به آن معنا است که این خودرو ازآن فرد ساکن در محدوده طرح است. ما به این افراد اجازه می دهیم تا ساعت 8:30 از محدوده طرح خارج شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه طرح ترافیک مورد نظر شهرداری تهران برخلاف عدالت اجتماعی است و تنها به افراد ثروتمند اجازه ورود به طرح را می دهد، تصریح کرد: در حال حاضر هم هر فرد که بخواهد وارد طرح شود و پول هم داشته باشد، وارد محدوده می شود. این اقدام نیز از دو مسیر خرید روزانه طرح 40 هزار تومانی یا پرداخت جریمه اتفاق می افتد.

طرح ما می گوید هرکس می خواهد وارد محدوده طرح شود

پورسیدآقایی با بیان اینکه در سال گذشته خرید طرح ترافیک روزانه جز دو روز هیچگاه به سقف خود نرسید، گفت: طرح فعلی به گونه ای است که ما 100 هزار نفر را انتخاب می کنیم و به مبلغ 8 هزار تومان به آنها طرح می فروشیم. 23 هزار نفر دیگر نیز طرح روزانه را به مبلغ 40 هزارتومان خریداری می کنند که به نظر ما اتفاقا این بی عدالتی است.

وی ادامه داد: طرح ما می گوید هرکس می خواهد وارد محدوده طرح شود، هزینه اش را پرداخت کند اما معنی ندارد یکی 8 هزار تومان و دیگری 40 هزار تومان پرداخت کند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در طرح جدید نیز سقف فروش طرح تا 118 هزار تا پیش بینی شده است، اظهار کرد: در مصوبه قانونی شورای ترافیک شهر و شورای اسلامی شهر تهران سقف تعیین خواهیم کرد و پیشنهاد ما این است که در هیچ ماهی حق ندارد، نسبت به ماه مشابه سال 1396 افزایش ورودی به طرح داشته باشد.

کاهش 30درصدی مجوز سالیانه در طرح جدید

پورسید آقایی با تاکید بر اینکه مطالعات نشان می دهد که در طرح جدید ما هیچگاه به سقف فروش طرح ترافیک نخواهیم رسید، گفت: در حال حاضر کل تقاضا در شهر تهران برای خرید طرح روزانه به طور متوسط 15 هزار تا است، پیش بینی ما این است که این تعداد به دلیل توسعه تاکسی های اینترنتی به 25 هزارتا افزایش پیدا کند که این تعداد ماشین اگر در ساعات اوج ترافیک صبح و عصر وارد محدوده شوند، باید 36هزار تومان پرداخت کند.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که با اجرای طرح جدید از 100 هزار نفری که مجوز سالیانه می گرفتند، قطع به یقین 30 درصد کاهش خواهیم داشت، چراکه همه سازمان ها و نهادها حاضر نیستند برای هر خودرو سالی 8 میلیون تومان پرداخت کنند. ضمن اینکه پیش بینی می کنیم در ساعات اوج ترافیک 20 درصد کاهش سفر داشته باشیم البته این به معنی کاهش مجموعه سفر ها نیست بلکه به آن معنا است که زمان سفر به ساعات غیر ترافیک منتقل می شود.

پورسید آقایی با اشاره به اینکه در محدوده زوج و فرد به دلیل اینکه هر خودرو می تواند در هفته سه روز به صورت رایگان وارد این محدوده شود، به همین علت از این فرصت استفاده کند، گفت: در طرح جدید ورود به محدوده زوج و فرد در هیچ روزی از هفته رایگان نیست و افراد با تنظیم ساعت تردد خود در این محدوده می‌‌توانند بین ۳ تا ۱۲ هزار تومان عوارض پرداخت کنند، بنابراین در محدوده زوج و فرد نیز تردد کاهش می یابد

با اجرای طرح جدید ترافیک بیشتر نخواهد شد

وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی ترافیک با اجرای طرح جدید، ترافیک نسبت به وضعیت موجود، بیشتر نخواهد شد، اظهار کرد: برآورد ما این است که با اجرای این طرح شاهد کاهش ۲۰ درصدی ترافیک باشیم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: طبق پیش بینی ها با اجرای طرح جدید ترافیک ۱۰هزار تقاضا در عموم مردم برای ورود به این طرح افزایش و ۳۰ هزار تقاضا در مورد افرادی که به صورت ثابت از این طرح استفاده می کردند، کاهش می یابد. همچنین تردد  ۱۵ هزار خودرو در ساعات پیک ترافیک صبح نیز  کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا این طور نیست که منطقه ترافیکی وضع شده و یک سال جلوتر به عده‌ای خاص فروخته ‌شود، بلکه در منطقه ترافیکی هر کشور ضوابط عمومی برای حضور در محدوده ترافیکی وضع می شود.

پورسیدآقایی در مورد طرح ترافیک اقشار خاص نیز گفت: می توان  برای اقشار خاص مانند جانبازان، بیماران خاص و خبرنگاران نیز در مصوبه ضریب تعریف کرد

طرح از ۱۵ فروردین اجرایی می شود

وی با اشاره به ناعدالتی در اعطای طرح ترافیک در بین دستگاه‌های مختلف، عنوان کرد: شهرداری تهران در سال های گذشته بر مبنای نامعلومی به هر یک از ارگان ها تعداد متغیری طرح ترافیک واگذار می کرد که بیشتر در اختیار مدیران قرار می گرفت، این کار از لحاظ شرعی، قانونی و عرفی درست نیست؛ ما می‌خواهیم برای یکبار هم که شده شرایط را ضابطه‌مند کنیم تا تمام اقشار بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه کلیات طرح ترافیک جدید مورد تایید شورای عالی ترافیک، شورای اسلامی شهر تهران، پلیس راهور و وزارت کشور قرار گرفته است، گفت: شورای اسلامی شهر تهران درمورد نرخ  پایه و کم و زیاد شدن آن تصمیم گیری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد:  ممکن است در 3 ماهه اول اجرای طرح جدید ترافیک با توجه به بار روانی شاهد افزایش تقاضای ورود به این محدوده باشیم، اما با توجه به اینکه طرح از ۱۵ فروردین اجرایی می شود و در این موقع از سال بحث آلودگی و ترافیک چندان مطرح نیست، می توان پیش بینی کرد که این موضوع در زمان ترافیک جاده شهر جا افتاده باشد.

هزینه طرح ترافیک جدید صرف نوسازی حمل و نقل عمومی می شود

پورسید آقایی در ادامه و با بیان اینکه تمام هزینه های اخذ شده توسط عوارض طرح ترافیک صرف نوسازی سیستم های حمل و نقل عمومی می شود، گفت: در حال مذاکره هستیم تا با مبلغ دریافتی از محل عوارض طرح ترافیک، 1000 دستگاه اتوبوس و 20 قطار جدید برای مترو خریداری و آماده کنیم.

وی افزود: همچنین می خواهیم کمک بلاعوض 2.5 میلیون تومانی برای افرادی که موتورهای کاربراتوری دارند، در نظر بگیریم تا به این وسیله افراد تشویق به خرید موتورسیکلت هایی شوند که آلودگی برای محیط زیست ندارند. برای 2 هزار دستگاه موتور نیز مبلغی را در نظر گرفته ایم تا از طریق شهرداری این اقدام را انجام دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: باید تا 15 بهمن ماه طرح ترافیک جدید توسط شورای شهر تصویب و مصوبه آن به استانداری ارسال شود و پس از آن طرح اجرا شود. در غیر این صورت تصویب و اجرای این طرح به سال 98 موکول خواهد شد. ما همه تلاشمان این است که تا 15 بهمن ماه بتوانیم مصوبه شورای شهر را به استانداری ارسال کنیم.

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: