جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 13 شهريور 1397     
دوچرخه‌ها منتظر گذراندن تست استاندارد هستند

 به گزارش گروه حمل و نقل پاک تهرانی نیوز، طرح «دوچرخه اشتراکی» که برای نخستین بار قرار است در تهران اجرایی شود، در جریان نمایشگاه تخصصی دوچرخه در هفته های گذشته رونمایی شد. این طرح که با هدف توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک و آلودگی هوا با همکاری بخش خصوصی اجرایی می شود، این روزها مراحل نهایی تست خود را در دانشگاه تربیت مدرس می گذراند و قرار است به زودی بنابر اعلام نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در 4 منطقه از پایتخت آغاز به کار کند.

طرح دوچرخه های اشتراکی که قرار است به صورت کاملاً هوشمند به شهروندان خدمات ارائه دهد با بسیاری از طرح هایی که پیش از این اجرا شد و معمولاً به خانه های دوچرخه ختم می شد، تفاوت قابل توجهی دارد. به این معنی که بر اساس این طرح فرد متقاضی با نصب اپلیکیشن روی تلفن همراه خود و ارسال درخواست استفاده از دوچرخه نزدیک ترین دوچرخه را جست و جو می کند و در پایان هم به جای آن که دوچرخه را به شخص یا مکان خاصی تحویل دهد هر جا که اراده کند این وسیله نقلیه را رها کرده و به شکل هوشمند هزینه را پرداخت می کند.
 
هراس از پاییز و زمستان آلوده تهران و امید به بهبود این وضع با رواج دوچرخه سواری، موجب شد تا همزمان با رونمایی از دوچرخه ها، طرح مورد استقبال مردم به ویژه در فضای مجازی قرار بگیرد. تا آن جا که یک هفته پس از رونمایی بسیاری از شهروندان این سوال را مطرح کنند که چرا هنوز دوچرخه ها در شهر دیده نمی شود و طرح اجرایی نشده است؟
 
اما آن طور که مدیر واحد توسعه سیستم حمل و نقل پاک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید، رونمایی از دوچرخه‌ها هیچ گاه به معنای ورود آنها به شهر بدون گذراندن تست‌های استاندارد نیست.
 
کیفیت را فدای سرعت نمی‌کنیم
 
یعقوب آزاده دل در پاسخ به شائبه ایجاد شده نسبت به تاخیر ورود دوچرخه های اشتراکی در سطح شهر می گوید: «طبق توافقات صورت گرفته میان شهرداری تهران و سرمایه گذار قرار بر این بود که از طرح دوچرخه های اشتراکی در نمایشگاه تخصصی دوچرخه رونمایی شود، اما این به معنای بهره برداری از این دوچرخه ها نیست چرا که پیش از این مرحله باید مراحل آزمایشی به شکل دقیق طی شود.»  
 
او با بیان اینکه در حال حاضر دوچرخه های منسوب به طرح اشتراکی در دانشگاه «تربیت مدرس» تست می شوند و همزمان توسط دانشجویان و کارمندان مورد استفاده قرار می گیرند، عنوان می کند: «هم اکنون تست لجستیک، اپراتور، قفل، GPS، آموزش به شهروندان، تعمیر، پرداخت هزینه و ... در حال انجام است و در کنار آن فرایند نحوه ثبت نام شهروندان در دست بررسی است.»
 
آن طور که مدیر واحد توسعه سیستم حمل و نقل پاک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید در اجرای این طرح قرار نیست کیفیت فدای سرعت شود و تا زمانی که نتایج مثبت تست ها از سوی دانشگاه تربیت مدرس اعلام نشود، امکان صدور پروانه فعالیت از سوی شهرداری تهران وجود ندارد.
 
آزاده دل همچنین تاکید می کند: «در اینکه طرح طی ماه های آینده اجرا می‌شود هیچ شکی نیست، قرار هم بر این است که دوچرخه های اشتراکی ابتدا وارد مناطق 6، 7، 11 و 12 شوند و در صورت استقبال شهروندان به سایر مناطق تسری پیدا کنند. شرکت «بیدود» هم اعلام کرد در نهایت 20 روز بعد از صدور مجوزهای شهرداری شامل موافقت اصولی و پروانه فعالیت، دوچرخه ها را وارد محدوده های تعیین شده می کند.»
 
او ادامه می دهد: «بر این اساس، هیچ نوع محدودیتی برای اجرای طرح دوچرخه‌های اشتراکی از سوی شهرداری تهران وجود ندارد و آغاز طرح منوط به نتیجه مثبت تست ها و انتخاب بهترین زمان ممکن برای اجرا است.»
 
استقبال دانشجویان تربیت مدرس از طرح دوچرخه های اشتراکی
 
طرح دوچرخه‌های اشتراکی در حال حاضر در محوطه دانشگاه تربیت مدرس در حال اجرا است و دانشجویان و کارکنان در سه هفته اخیر با استفاده از همین دوچرخه‌ها در محیط دانشگاه جا به جا می شوند. آن طور هم که سعید بابایوسفی، مدیر عامل شرکت پاک چرخ ایرانیان (بیدود) می گوید تا بدین جای کار نتایج تست های دانشگاه تربیت مدرس مثبت بوده است، اما باید منتظر نتیجه نهایی ماند.
 
او با بیان اینکه طبق توافق صورت گرفته، اجرای تست های دوچرخه اشتراکی از 21 مردادماه آغاز شد و احتمالاً یک ماه زمان برای تکمیل این فرایند مورد نیاز است، می گوید: «به عنوان بخش خصوصی مشکلی برای ورود دوچرخه ها نداریم، اما از همان ابتدا اعلام کردیم که دوچرخه ها صرفاً در نمایشگاه دوچرخه رونمایی می شوند. دلیل این امر هم آن بود که طبق اعلام شهرداری ابتدا باید تست های استاندارد انجام شود.»
 
بابایوسفی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران پیش از ورود دوچرخه ها به خیابان باید زیرساخت های لازم را فراهم کند، یادآور می شود: «یکی از مشکلاتی که در ابتدای امر ممکن است وجود داشته باشد مربوط به نسخه IOS  طرح است؛ در واقع، از آن جا که به طور معمول این نسخه پس از نسخه اندروید فعال می شود، حدود دو هفته بعد از اجرای طرح این نسخه نیز فعال می شود.»
 
مدیر عامل شرکت پاک چرخ ایرانیان با تاکید بر اینکه پس از اتمام مراحل آزمایشی، اجرای طرح منوط به دریافت پروانه فعالیت از سوی شهرداری است و در این خصوص هنوز زمان مشخصی اعلام نشده است، می گوید: «تاکنون تجربه حضور دوچرخه ها در دانشگاه تجریه موفق بوده است به طوری که ابتدا 50 دوچرخه برای انجام مراحل آزمایشی و استفاده دانشجویان به دانشگاه منتقل شد که با توجه به استقبال بسیار خوب حتی در شرایطی که دانشگاه تعطیل است، این تعداد به 100 دوچرخه افزایش پیدا کرد.»
 
دوچرخه های اشتراکی به زودی به خیابانهای تهران می آیند اگرچه هنوز زمان ورود آن ها مشخص نیست. اتمام تست ها و انتخاب زمان مناسب برای اینکه شهروندان در فضایی با زیرساخت های کافی بتوانند رکاب بزنند، از جمله ملزومات اجرای طرح است. با این وجود آن چه مشخص است، این نکته است که اجرای طرح دوچرخه اشتراکی گامی رو به جلو برای استفاده از حمل و نقل پاک در شهری است که آلودگی تمام جان آن را گرفته است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: