جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 13 خرداد 1398     
سلطان ها همه در بخش واردات هستند و بخش تولید سلطان ندارد!
با بهره بانکی 30 درصدی ، بخش خصوصی کشور رشد نخواهد کرد

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اعلام می کند در خصوص عدم موفقیت خصوصی سازی در صنعت، هر دو طرف دولتی و خصوصی قصورهایی داشته اند.

عبدالرضا مصری در ارتباط با خصوصی سازی صنعت خودرو اظهار داشت: متاسفانه میزانی که تحت عنوان خصوصی سازی اعلام شده خصوصی سازی صورت نگرفته زیرا با مبالغی که سازمان خصوصی سازی به صورت نقد و اقساط ارائه می دهد افرادی وارد عرصه می شوند که بنیه مالی لازم برای تقویت بخش خصوصی را ندارند.
 
نماینده مردم کرمانشاه افزود: با پول بانکی و حدود 30 درصد بهره، بخش خصوصی کشور رشد نخواهد کرد. تاکنون نمونه های بسیاری دیده ایم که 10 درصد مربوط به پرداخت دولت را از بانک وام گرفته اند و پس از آن بنیه ای برای انجام امورات بعدی ندارند به همین دلیل ناموفق هستند. حال سوال این است که چه فردی توانایی اقتصادی و مالی لازم را دارد که بنگاه های بزرگ کشور مانند صنعت خودرو را طوری در دست گیرد که بدون نیاز بانکی و وام، خودروسازی را در اختیار گرفته و اداره کند و قدرت توسعه یک پلتفرم ملی بدون وابستگی به خارج را داشته باشد تا تحریم اثری روی صنعت خودرو نداشته باشد. اگر این امکان وجود داشته باشد قطعا موفق خواهیم بود.
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع دوم این است که دولتی ها قصد ندارند از صنایع بزرگ و حیاط خلوت های خود دست بردارند و این امر روشنی است. البته نمی توان گفت تنها دولت مانع خصوصی سازی است زیرا از این طرف و در طرف بخش خصوصی نیز ظرفیت لازم وجود ندارد و هنوز کسی مراجعه نکرده که خود را نشان دهد و سرمایه گذاری لازم را انجام دهد و ممکن است فردی که به این حوزه وارد می شود قصد استفاده از رانت های بانکی و مسائل اینچنینی را داشته باشد .
 
مصری افزود: به نظر بنده صنعت خودروسازی فرقی با سایر صنایع ندارد و در حال حاضر افراد در کشور ما پول خود را وارد صنعت نمی کنند به همین دلیل با این همه سلطان، یکی از این سلطان های نوظهور سلطان تولید نبوده و همگی در بخش واردات و بازرگانی بوده اند، به عبارتی سلطان شکر، ارز، سکه، موز و پوشک کودک همگی سلطان های واردات و پولباز هستند و سلطانهای صنعتگر نداشته ایم و تاکنون یک نفر تولیدکننده نداشته ایم که عنوان سلطان داشته باشد و ای کاش 50 سلطان تولیدکننده داشتیم.
 
نماینده مردم کرمانشاه افزود: کسانی که پول دارند روی واردات -و نه حتی صادرات- کار می کنند و یک شبه صدها میلیارد تومان کسب می کنند. مثل موضوع گوشت که با ارز 4200 تومان وارد و به قیمت هر کیلو 90 هزار تومان فروخته می شود. مثلا قرار است به قیمت 38 هزار تومان به فروش رسد اما شبانه اعلام می کنند با قیمت 90 هزار تومان به فروش رسانید و سوال این است که این صدها میلیارد تومان کجا می رود؟! لذا هر دو طرف مقصر هستند؛ از یک طرف سرمایه گذار تعریف شده ای که جرات داشته باشد 5 هزار میلیارد تومان وارد کند -و بعدا از او یقه گیری نشود که پول را از کجا آورده ای- وجود ندارد و از طرف دیگر دولت نمی خواهد حیاط خلوت هایش مسدود شود.
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در مورد تاثیر خصوصی سازی بر رقابت پذیری در صنعت گفت: رقابتی در کار نیست حتی اگر خصوصی سازی وجود داشته باشد. مگر سایر بخشهای خصوصی فعلی دچار همین بحران نیستند؟ آیا خرما یک تولید صنعتی است و وابستگی ارزی دارد؟ آیا هسته یا پوستش از خارج از کشور وارد می شود؟ 
 
مصری افزود: با انگ تحریم همه مسئولیت ها را متوجه تحریم نموده و خود را کنار می کشیم و هیچگونه مدیریت اقتصادی ای نداشته ایم. آمریکا با صراحت و شفافیت برنامه های خود را اعلام می کند اما ما برنامه های اقتصادی خود را اعلام نمی کنیم و موضوعات را رها کرده ایم و افراد هر طور دلشان می خواهد عمل می کنند. خودرو نیز همین وضعیت را دارد و هر کس هرکاری دلش می خواهد انجام می دهد. وقتی نمی توانیم خرما را که 100 درصد وطنی است کنترل کنیم و قیمت آن به کیلویی 100 هزار تومان می رسد قیمت پراید نیز به 50 میلیون تومان می رسد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: