جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 16 مرداد 1400     
باید در تولید خودرو و قطعه خودکفا شویم

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ارتقای کیفیت و کمیت خودرو از مطالبات اساسی مصرف‌کنندگان است و با اتکا بر توان داخلی، ظرفیت ساخت تمامی قطعات در داخل وجود دارد.

علیرضا شهبازی در خصوص تاثیر سیاست‌های خودرویی دولت سیزدهم و مجلس در راستای رشد و ترقی صنعت خودرو اظهار داشت: سیاست‌‌گذاری دولت سیزدهم در حوزه صنعت خودرو به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله اینکه تا قبل از مشخص شدن وزیر جدید صمت و روی کار آمدن وی، نمی‌توان پیش‌بینی درستی درباره سیاست‌های دولت آینده نسبت به صنعت خودرو ارائه داد.
 
وی ضمن اشاره به شعارهای رئیس جمهور منتخب مبنی بر خودکفایی در تولید گفت: اعتقاد مجلس بر این است که برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه صنعت به ویژه صنعت خودرو در مقایسه با دولت‌های گذشته مناسب‌تر بوده است. امیدواریم مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت خودکفایی، صنعت خودرو از وضعیت کنونی رهایی بیابد.
 
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی افزود: این اعتقاد وجود دارد که تمامی برنامه‌ها در حوزه اقتصاد و معیشت مردم بهتر از گذشته مدیریت خواهد شد و سیاست‌ها در حوزه خودرو نیز به سود تولید، کشور و مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی خواهد بود.
 
شهبازی بیان کرد: در شرایط دشوار تحریم به این نتیجه رسیدیم که می‌بایست خودکفایی در صنعت خودرو حاصل شود لذا امیدواریم دولت جدید نیز در این راستا گام‌های ارزشمندی بردارد، ضمن اینکه درخواست مردم نیز همین امر است و مجلس نیز در این راستا، همکاری و مساعدت‌های لازم را با دولت به عمل خواهد آورد.
 
وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان خواستار بروز تغییر و تحول اساسی در صنعت و بازار خودرو هستند، گفت: ارتقای کیفیت و کمیت خودرو جزو مطالبات اساسی مصرف‌کنندگان است.
 
عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با توجه به فقدان توانایی تولید و همچنین عدم صرفه اقتصادی ساخت برخی قطعات هایتک و ریزتراشه‌ها در داخل کشور در خصوص نیاز صنعت خودرو به برقراری ارتباطات بین‌المللی و مشارکت با خودروسازان و قطعه‌سازان جهانی گفت: به اعتقاد بنده، توانایی ساخت قطعاتی از این قبیل و سایر اجزای خودرو در کشور وجود دارد. ما در هر حوزه‌ای که با اتکان به توان داخلی ورود کرده‌ایم، موفق بوده‌ایم که دستاوردهای موجود در حوزه انرژی هسته‌ای و صنایع موشکی مصداق بارزی از این موضوع است.
 
شهبازی افزود: ممکن است ناچار از واردات برخی قطعات خاص به کشور باشیم، اما معتقد هستم با اتکا بر نیروی انسانی و مغز متفکر جوان ایرانی، از ظرفیت داخلی‌سازی این قطعات نیز برخوردار هستیم، همان طور که موفقیت دانشمندان و نخبگان ایرانی در سایر کشورها نشان دهنده این امر است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت توجه و حمایت بیشتر، خودکفایی در تولید تمامی قطعات خودرویی و سایر صنایع در داخل کشور محقق خواهد شد، هر چند شاید در کوتاه‌مدت نیازمند ارتباط با خودروسازان جهانی باشیم. در خصوص عدم صرفه اقتصادی ساخت تمامی قطعات نیز شاید با داخلی‌سازی در بدو امر، با افزایش هزینه‌ها مواجه باشیم، اما به دلیل حرکت کشورهای استکباری در جهت تحریم ایران، در نهایت می‌بایست در بسیاری از حوزه‌ها به خودکفا برسیم، حتی اگر خودکفایی موجب افزایش هزینه‌ها شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: