جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 12 تير 1401     
هیچ چیز خوبی راحت به‌دست نمی آید حتی محیط سالم!

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، ما بارها هشدار کارشناسان محیط زیست را راجع به مضرات استفاده از کیسه های پلاستیکی برای طبیعت و محیط زیست شنیده‌ایم. خطر استفاده زیاد از آنها بارها تکرار شده، اما عملا در کشورمان هیچ کاری یا فرهنگ سازی ای از طرف مسئولان مربوط انجام نشده است.

کیسه‌های پلاستیکی به صورت فراوان در دسترس هستند و قیمت آن‌ها نیز مناسب است به همین خاطر بی محابا استفاده می‌شوند. کیسه‌هایی که سال‌های طولانی طول می‌کشد تا تجزیه شوند و تازه در صورت تجزیه شدن، مواد مضر موجود در آن‌ها وارد خاک شده و چرخه غذایی ما را نیز درگیر و ناسالم می‌کنند.
 
خیلی‌ها معتقدند جای واحد درسی در نحوه درست از حفاظت از محیط زیست در واحدهای درسی آموزش و پرورش خالی است و خیلی از ماها حتی قشر تحصیلکرده مان نمی‌دانیم چگونه باید برای حفظ محیط زیست بکوشیم.
 
من بسته های کاغذی را خیلی می پسندم
 
از برخی بانوان میزان استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و جایگزین مناسب برای آن را جویا شده است که در این زمینه زهرا در پاسخ می‌گوید: من برای خرید از کیسه پلاستیکی استفاده می‌کنم، می‌دانم کارم اشتباه است، البته برخی فروشگاه‌ها مثل کتابفروشی‌ها، لوازم التحریری‌ها و آجیل و خشکبار بسته‌های کاغذی دارند که من هم خیلی آن‌ها را می‌پسندم و به فروشنده‌ها تاکید می‌کنم خریدهایم در همین بسته‌های پلاستیکی گذاشته شود، اما جاهای دیگر می‌بینم کیسه پارچه‌ای با قیمت گذاشته، خیلی هم زیبا هستند، اما متاسفانه قیمت‌هایشان خیلی گران است، و به نظرم به‌خاطر اینکه قیمت این نوع کیسه‌ها گران است مردم ترجیح می‌دهند از کیسه پلاستیکی استفاده کنند، اما من کیسه پلاستیکی‌ها را که میارم سعی می‌کنم به صورت تفکیک شده نگه دارم، و بخش‌هایی را که بازیافتی هستند برای نیازمندانی که بازیافت‌ها را جمع می‌کنند بیرون کنار سطل زباله می‌گذارم.
 
فرهنگ استفاده از کیسه پارچه ای را در خانه جا انداخته ام
 
الهام که بانویی هنرمند در زمینه دوخت کیسه‌های پارچه‌ای است می‌گوید از پلاستیک کمتر استفاده می‌کنم، او ادامه می‌دهد: من همیشه یک کیسه پارچه‌ای همراه دارم، برای خرید تره بار هم یک زنبیل حصیری دارم و از آن استفاده می‌کنم، برای خرید نان هم از پارچه استفاده می‌کنم.
 
الهام ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه پلاستیک در محیط تجزیه نمی‌شود تمام تلاشم را می‌کنم که استفاده نکنم حتی از ظروف یکبار مصرف و سفره یکبار مصرف هم استفاده نمی‌کنم، من حتی برای بچه هایم نیز کیسه پارچه‌ای در کیفشان برای خرید گذاشته ام.
 
او می‌گوید: اوایل شوهرم می‌گفت حالا یک سفره یکبار مشکلی پیش نمی‌آورد، ولی من سرسختانه وایستادم و الان طوری شده که ایشان هم حتی در ماشین کیسه پارچه‌ای دارند، بنابراین فرهنگ استفاده از آن را در خانه جا انداخته ام.

بهترین جایگزین استفاده از سبد خرید است
 
راضیه می‌گوید: من دوست دارم از کیسه‌های پارچه ای استفاده کنم اما استفاده از آنها سخت است و چون برخی اوقات به یکباره خرید پیش می‌آید، مجبور می‌شویم از کیسه پلاستیکی استفاده کنیم. به نظرم بهترین کار این است که مثل قدیم از سبد برای خرید استفاده کنیم.
 
علت استفاده ام از کیسه پلاستیکی، تنبلی و گرانی کیسه پارچه ای است
 
سارا گفت: من برای تمام خریدها از پلاستیک استفاده می‌کنم، به جز خرید نان که اگر یادمان نرود  از کیسه پارچه‌ای استفاده می‌کنیم.
 
علت استفاده مان از کیسه پلاستیکی نیز تنبلی و کمبود و گرون بودن کیسه‌های پارچه‌ای است.
 
البته سعی می‌کنم تمام خریدهایم را در یک پلاستیک بزرگ انجام دهم، در آخر هم آن پلاستیک را برای زباله استفاده می‌کنم.
 
او ادامه می‌دهد: به نظرم برای حل این مشکل در مغازه‌ها کیسه‌های پلاستیکی جمع شود و کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین شود و بین مردم فرهنگ سازی شود و مردم مثل قدیم برای خرید سبد مخصوص ببرند.
 
در مورد کیسه‌های کاغذی اگر از کاغذ و کتاب‌های بازیافتی باشد که بسیار عالی است و می‌تواند در کنار کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کرد، چون واقعا بعضی خریدها را به خاطر کثیف بودن‌ نمی‌توان با کیسه‌های پارچه‌ای انجام داد.
 
در نتیجه برای نان کیسه پارچه‌ای  و برای خریدهای دیگه به نظرم بهترین جایگزین سبد است و اگر در دسترس نبود کیسه‌های کاغذی عالی هستند.
 
احساس می کنم مردم این موضوع را فراموش کرده اند
 
لیلا نیز استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای را خیلی بهتر می‌داند، اما اعتقاد دارد: این نوع کیسه‌ها به دلیل اینکه کثیف می‌شوند و باید مرتب شسته شوند خیلی استفاده نمی‌شوند، یا اینکه احساس می‌کنم مردم چنین موضوعی را فراموش کرده اند و خیلی رواج پیدا نکرده است، چون به نظرم اگر کیسه‌های پارچه‌ای شکیل موجود باشند و در فیلم‌ها استفاده شوند عادی و فرهنگ سازی می‌شود، به عنوان مثال در پیام‌های بازرگانی می‌توان این نکته را تبلیغ کرد، چون اگر مردم ببینند خواه ناخواه استفاده از کیسه پلاستیکی کم می‌شود، من قدیم یادم می‌آید مردم با ساندیس کیسه درست می‌کردند و خیلی استفاده می‌کردند، میشه همچین چیزایی دوباره رواج پیدا کند، یا جاهایی مثل نانوایی اطلاعیه مبنی بر خطرات و مضرات گذاشتن نان داغ در کیسه پلاستیکی نصب کنند تا مردم با دیدن آن رعایت کنند و از کیسه پلاستیکی استفاده نکنند.
 
سبک زندگی سالم انرژی و هزینه نیاز دارد
 
مرضیه نیز می‌گوید: از کیسه پلاستیکی استفاده می‌کنم، ولی جایگزین خوب کیسه پلاستیک را سبد پلاستیکی به روش قدیم می‌داند، اما در ادامه می‌گوید: البته همان هم باید خریدها را در پلاستیک گذاشت و در نهایت در سبد.
 
یک کار دیگر که می‌توان انجام داد این است که مغازه دار هرچیزی را که خریده شد در یک کیسه پلاستیکی بریزد و بعد  خریدار در منزل آن‌ها را جدا کند. برای سبزیجات هم به همین شکل می‌توان عمل کرد.
 
او ادامه می‌دهد: در کل سبک زندگی سالم انرژی و هزینه نیاز دارد و این چیزی غیرقابل انکار است و اگر بخواهیم این موضوع را رد کنیم اشتباه است. ولی باید این فرهنگ جا بیفتد که هیچ چیز خوبی راحت بدست نمی‌آید حتی محیط سالم!



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: