جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 25 مهر 1401     
لایحه اسقاط نباید موجب ورود آسیب به قوانین اسقاط و محیط زیستی شود

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نظر نمایندگان مجلس بر این است که بر اساس لایحه اصلاح اسقاط دولت آسیبی به قانون اسقاط، قوانین محیط زیستی و حذف خودروهای فرسوده وارد نشود.

الله‌وردی دهقانی در خصوص موافقت مجلس با کلیات لایحه اصلاح اسقاط، بازگشت آن به کمیسیون صنایع و اصلاحات موردنظر نمایندگان اظهار داشت: نظر نمایندگان در صحن علنی بر این بود که بر اساس این لایحه آسیبی به قانون اسقاط و قوانین محیط زیستی مبنی بر حذف خودروهای فرسوده وارد نشود.
 
وی موضوع دیگر را ناظر بر این مطلب دانست که از ناحیه این لایحه نمی‌بایست هزینه زیادی به خودروسازان و مصرف‌کنندگان تحمیل شود و افزود: در بخشی از این مصوبه فقط از خودروهای سواری نام برده شده که می‌بایست اصلاح شود زیرا اسقاط کلیه انواع خودروها شامل سواری، باری، کشنده و موتورسیکلت‌ها مدنظر این لایحه است. این موارد پس از اصلاح در کمیسیون به صحن علنی بازگشت داده می‌شود.
 
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع که بر اساس این لایحه اسقاط به طور واقعی انجام نمی‌شود، در پاسخ به این پرسش که آیا به موجب این لایحه تضمینی برای اسقاط وجود دارد، گفت: نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد. نظر رئیس مجلس بر این است که مالک موتورسیکلت فرسوده پس از اسقاط قدرت مالی کافی برای خریداری موتورسیکلت نو به عنوان مثال با قیمت 40 میلیون تومان را ندارد.
 
دهقانی بیان کرد: از سوی دیگر با وجود 11 میلیون خودرو و موتورسیکلت فرسوده که عمدتا در کلانشهرها موجب آلایندگی شده، اگر قانون اسقاط خودرو به فراموشی به سپرده شود، آسیب بسیاری بر مصرف‌کننده به لحاظ غیرایمن بودن وارد کرده و هزینه بسیاری را بر مردم و بیت‌المال تحمیل می‌کند که این موضوع نیز یکی از ایراداتی است که می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد.
 
وی در پایان در خصوص هزینه یک و نیم درصد تعیین شده در لایحه اسقاط خاطرنشان کرد: اگر خودرو یا موتورسیکلت اسقاطی وجود نداشت، می‌بایست یک و نیم درصد قیمت روز توسط دولت اخذ شود و با واریز آن در صندوقی در وزارت صمت، 100 درصد آن برای ارائه تسهیلات یا کمک بلاعوض به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص یابد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: