جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 5 ارديبهشت 1402     
عملکرد وزیر صمت در رشد و تنوع تولید خودرو و حذف خودروهای ناقص مثبت است

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عملکرد وزیر صمت در رشد و تنوع تولید خودرو و حذف خودروهای ناقص را مثبت ارزیابی کرد.

جعفر قادری با اشاره به عملکرد مثبت وزیر صمت در بخش رشد و تنوع تولید و حذف خودروهای ناقص در صنعت خودرو اظهار داشت: عملکرد وزیر صمت در صنعت خودرو را به سبب تلاش هایی که برای رشد و تنوع تولید و جمع آوری خدروهای کف کارخانه داشتند قابل دفاع می دانیم.
 
 وی یادآو شد: برخی نمایندگان در مجلس انتقادهایی به وزیر صمت در رابطه با قیمت خودرو و همچنین عرضه خودرو در بورس دارند که این ایراد ناشی از عملکرد مجموعه معاونت اقتصادی ریاست جمهوری است که باید بین دستگاه های متولی اعم از شورای رقابت، سازمان بورس، وزارت صمت و شرکت های خودروسازی هماهنگی ایجاد کند.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عامل افزایش قیمت خودرو را رشد پایه پولی و نقدینگی ناشی از تورم در کشور دانست و بیان کرد: در شرایط تورمی طبیعی است که مردم برای حفظ قئرت خرید خود یکی از حوزه هایی که اقدام به جذب نقدینگی می کنند خودرو است. بنابراین رشد قیمت خودرو ناشی از کمبود عرضه نسبت به تقاضا نیست بلکه به دلیل تقاضا کاذبی است که به علت مصارف دوگانه خودرو اعم از مصرفی و سرمایه ای ایجاد شده است.
 
 قادری ادامه داد: در شرایط تورمی انگیزه سرمایه گذاری موجب ایجاد تقاضا برای سفته بازی خودرو شده و مجموع تقاضا مصرفی و سرمایه ای موجب افزایش شدید قیمت خودرو خواهد شد.لذا ایرادات در حوزه قیمت خودرو بیش از اینکه متوجه وزارت صمت باشد متوجه سیاست های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.
 
وی درباره انتقادها نسبت به وزیر صمت درباره تعلل در واردات خودرو اظهار داشت: اگر به گذشته نگاه کنیم در زمان ریاست اقای همتی در بانک مرکزی نگرانی هایی نسبت به رشد تقاضا ارز وجود داشت و این موضوع عملا موجب محدودیت واردات خودرو شد. در واقع می توان گفت تعلل در واردات خودرو متوجه وزارت صمت نیست بلکه کمبود ارز در کشور محدودیت هایی برای واردات خودرو ایجاد کرده است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه همه مشکلات در حوزه خودرو را متوجه وزارت صمت بدانیم منصفانه نیست و سایر دستگاه های متولی نیز باید پاسخگو باشند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: