جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 19 مهر 1402     
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر خبر داد
رشد ۷۶ درصدی حوزه فرهنگی و اجتماعی در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از رشد ۷۶ درصدی حوزه فرهنگی و اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران خبر داد.

 نرگس معدنی پور در افتتاحیه سومین اجلاسیه مجمع روسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی مراکز استان ها و ششمین اجلاسیه شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی که با حضور مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، نرگس معدنی پور رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، حجت الاسلام حاج علی اکبری خطیب نماز جمعه تهران و روسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی مراکز استان ها برگزار می شود ضمن تبریک فرارسیدن هفته کودک و هفته فراجا گفت: اخیراً شاهد وقوع طوفان القصی در منطقه بودیم و امیدواریم غده سرطانی رژیم صهیونیستی از بین رفته و محو و نابود شود.
 
وی افزود: امروز سومین اجلاسیه مجمع رؤسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان و ششمین اجلاسیه شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی را در حالی برگزار می کنیم که تهران به مناسبت «روز تهران و هفته فرهنگی تهران» میزبانی آن را برعهده گرفته است.
 
وی ادامه داد: نظر به جایگاه و تأثیر ویژه شهر تهران در تاریخ سیاسی کشور و اهمیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن در ایران اسلامی و به منظور معرفی قابلیت ها و ظرفیت های ارزشمند کلانشهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور، روز ۱۴ مهرماه را که برای اولین بار طبق سند رسمی و قانونی در سال ۱۲۸۶ به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است به نام روز تهران، روز پایتخت ایران اسلامی نامگذاری شد.
 
این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: تهران فقط یک کلانشهر نیست و یک مرکز است، در واقع نسخه معیار و میزان است برای اداره شهری سراسر کشور، فقط هم به اداره شهری محدود نمی شود. خیلی از مسائل تهران مربوط به فرهنگ عمومی همه کشور است.
 
وی ادامه داد: روز تهران فرصت مناسبی است برای معرفی هویت تاریخی، فرهنگی و اسلامی شهر تهران، به منظور گرامیداشت و اعتلای نام تهران، شهرداری تهران و سایر دستگاه های اجرائی در شهر تهران، همه ساله ویژه برنامه هایی را در «روز تهران و هفته فرهنگی تهران» برگزار می کند.
 
معدنی پور ادامه داد: تاریخ غنیِ محلی و شهری تهران و نمادهای آن، وجود دانشگاه های مادر و مراکز علمی و پژوهشی معتبر، تنوع قومی، مذهبی و جمعیتی، آمار بالای اماکن دینی و مذهبی و فرهنگی و هنری، گلزار شهدای بهشت زهرا (س) و حرم مطهر حضرت امام (ره)، مرجعیت رسانه های بزرگ و مؤثر، وجود پردیس حکومتی کشور، وجود مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی در تهران از مهمترین ویژگی‌ها و ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی شهر تهران می باشد. اما در عین حال تهران باید به شهری با هویت ایرانی اسلامی، زیبا و روح نواز، دارای رفاه عمومی و مقاوم تبدیل شود.
 
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر همین اساس، شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم در تدوین و تصویب برنامه ۴ ساله تحول و پیشرفت شهرداری تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی به تعمیق و تثبیت هویت ملی، اسلامی و انقلابی شهر تهران در راستای رشد و تعالی سبک زندگی اسلامی و ایرانی با نگاه و ساختار قرارگاهی و اقدامات جهادی در جهت رسیدن به جایگاه اصلی تهران به عنوان الهام بخش برای دیگر شهرهای کشور و ملل اسلامی با طراحی برنامه های جریان ساز و اقدامات پیش دستانه مبتنی بر نگاه انقلابی، توجه ویژه و خاصی داشته است و در قالب ۲۱ حکم با ۱۲۴ عنوان شاخص ارزیابی در ۳ بخش شامل؛ توسعه مشارکت شهروندان در اداره شهر و افزایش سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری جمعی، ارتقاء فرهنگ و رفتار شهروندان و سلامت شهروندان و بازآفرینی هویت تاریخی شهر تهران، پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در شهر تهران، تکالیف شهرداری تهران را در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر تهران مشخص نموده و بودجه سالانه شهرداری را نیز بر اساس برش سالانه برنامه چهارم تعیین می کند.
 
وی گفت: اهمیت امور فرهنگی و اجتماعی شهر تهران برای شورای اسلامی دوره ششم به قدری مهم است که بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی بیش از ۷۶ درصد رشد کرده و ۱۰ درصد از بودجه کل شهرداری را به خود اختصاص داده است.
 
معدنی پور ادامه داد: نهاد شوراهای اسلامی شهر نقش ممتازی در بهبود متغیرهای فرهنگی و اجتماعی که شامل طیفی از متغیرهای کلان همچون سرمایه اجتماعی، سبک زندگی، کیفیت زندگی، توانمندسازی و آسیب های اجتماعی می باشد را برعهده دارند. این اهمیت در شرایطی که عوامل مخاطره آمیز حوزه فرهنگی و اجتماعی بطور گسترده ای در حال افزایش بوده و اهتمام جدی را برای طراحی راهکارهای نوآورانه و مؤثر برای بهبود این متغیرها نیازمند است، مضاعف می شود. 
 
وی تاکید کرد: نهاد شوراهای اسلامی شهر در هر یک از شهرها، دارای تجربیات و ابتکاراتی در زمینه نحوه مواجهه با چالش های مسائل فرهنگی و اجتماعی هستند که چنانچه این تجربیات بطور مستمر به اشتراک گذاشته شده و در مورد راهکارهای شناخت و حل مسائل کلان فرهنگی و اجتماعی، بین شوراهای اسلامی شهرها، هم اندیشی و تبادل نظر صورت گیرد و در قالب راهکارهای مشترک به اجرا گذاشته شود، می توان امیدوار بود که در میان مدت، سیمای شاخص های کلان فرهنگی و اجتماعی بهبود پیدا کند.
 
معدنی پور گفت: بر همین اساس و به منظور برقراری ارتباط منظم و موثر بین کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی شهرها و مراکز استان های کشور و مبادله اطلاعات و یافته ها و بررسی مسائل مبتلابه مشترک و بسترسازی مناسب برای اتخاذ تصمیمات مشترک و هماهنگ و پیگیری این تصمیمات از طریق مراجع قانونی ذیربط و در نهایت تحقق هرچه بهتر مفاد قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب خرداد ماه سال ۱۳۷۵ و الحاقات بعدی آن، خصوصاً در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی، مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استانها به عنوان نهادی غیردولتی و مستقل از احزاب و جریان های سیاسی تشکیل شده است و قبل از آن هم مجمع رؤسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی با هدف تبیین هویت انقلابی شهرهای حماسه ساز و نقش آن در جامعه امروز تشکیل شده است.
 
وی ادامه داد: استفاده از نخبگان و اندیشمندان متخصص در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، بهره گیری از تجارب موفق کرسی های نظریه پردازی و اندیشه ورزی، ظرفیت سازی برای جلب مشارکت و مردمی سازی امور فرهنگی و اجتماعی حوزه مدیریت شهری و الگوسازی، توسعه و کاربست ابتکارات و تجربیات کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استانها از جمله سیاست های راهبردی مجمع می باشد.
 
این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: برای تحقق اهداف مجمع، در اجلاسیه تهران تلاشمان بر این بوده که در قالب سخنرانیها، پنل های تخصصی و بازدیدها، تجربیات موفق مدیریت شهری تهران در حوزه های فرهنگی و اجتماعی را به بهترین نحو منتقل کنیم و در انتهای اجلاسیه نیز طرح های مصوبی جهت ارائه به مراجع قانونی ذی ربط و اجرای هماهنگ و یکپارچه در مراکز استان ها داشته باشیم.
 
وی تاکید کرد: امیدواریم برگزاری اجلاسیه ها بستری برای تحقق اهداف مجمع در جهت تعمیق ارزش های فرهنگی، اخلاقی و ایمانی با ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی و اعتلای معرفت دینی و توسعه فرهنگ قرآنی و معنویت و حفظ هویت اسلامی و ایرانی شهرها و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی باشد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: