جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403     
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران:
در منطقه ۱۹ هیچ بیمارستانی نداریم

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به هجمه سنگین سیاسی علیه تاکسی و اتوبوس «برقی»، گفت: برخی این کار را زیر سوال می‌برند؛ اما این کار علمی است و نخبگان تحت تاثیر جو امیال سیاسی برخی افراد سودجو قرار نگیرند.

 مهدی پیرهادی در همایش گرامیداشت هفته ملی سلامت که از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به اثرات آلودگی هوا در سلامت مردم، اظهار کرد: در طول سال تعداد زیادی از مردم کشور به خاطر آلودگی هوا کشته می‌شوند. به این امر باید اهتمام داشت و یکی از مسائل راهگشا در این زمینه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی و توسعه حمل‌ونقل عمومی و واگن‌های مترو است.
 
وی با اشاره به بسته شدن قراردادهای اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی، تصریح کرد: برخی این کار را زیر سوال می‌برند؛ اما این کاری علمی است و نخبگان تحت تاثیر جو امیال سیاسی برخی افراد سودجو قرار نگیرند. قبل از این کار افراد می‌گفتند با تاکسی برقی و اتوبوس برقی موافق هستند اما الان که به نتیجه رسیده است قطعا هجمه سنگینی بر این موضوعات وارد می‌شود چراکه پشت این امر یک سری افراد سیاسی هستند که قرار است این اقدام را مورد هجمه قرار دهند.
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، تأکید کرد: حتما ما به برخی سیاست‌ها و برنامه‌های شهرداری تهران نقد داریم؛ اما کار خوب را نباید زیر سوال برد.
 
شهر تهران یکی از فقیرترین استان های کشور در حوزه سرانه‌های بهداشتی است
 
پیرهادی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نبود سرانه بهداشتی مناسب در برخی مناطق تهران، توضیح داد: نبود سرانه بهداشتی در برخی نقاط تهران یکی از نقاط ضعف تهران است. شهر تهران یکی از فقیرترین استان های کشور در حوزه سرانه‌های بهداشتی است؛ به طوری که در منطقه ۱۹ حتی یک بیمارستان هم نداریم.
 
وی با بیان اینکه در مراکز شهر تهران بیمارستان خصوصی خیلی کمتر وجود دارد و در جنوب شهر تهران نیز به ندرت بیمارستان خصوصی پیدا می‌شود، ادامه داد: این نقش حاکمیت و وزارت بهداشت و شهرداری را برای ایجاد مجموعه‌های بهداشتی و درمانی و ایجاد سرانه بهداشت در مناطق جنوبی بیش از پیش نشان می‌دهد.
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به نقش کشاورزی و محصولات کشاورزی در سلامت، عنوان کرد: امروز به واسطه ایجاد مراکز میوه و تره بار و میادین میوه و تره بار و در مناطق ۲۲ گانه تهران، بیش از ۲۶۷ میدان و مرکز میوه تره‌بار در شهر تهران داریم اما متاسفانه میزان سموم در تعدادی از محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز است که ما در این راستا به نوبه خود نامه‌نگاری و پیگیری با مجموعه‌های امنیتی و بالادستی کرده و به این موضوع اشاره کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: حتی در این دو سه سال اخیر در صحن شورا مطرح کردیم که بودجه‌هایی را برای ایجاد آزمایشگاه‌هایی تعیین کنند تا این آزمایشگاه‌ها این موضوع را بررسی و تشخیص دهند. قرار است قبل از پایان این دوره شورا، این آزمایشگاه تکمیل و ایجاد شود. البته وزارت بهداشت هم باید در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشد.
 
پیرهادی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت سلامت آب در سلامت جسمانی مردم، درباره اقدامات شورای شهر و شهرداری تهران در این زمینه توضیح داد: زدن چاه‌های بسیار عمیق در برخی نقاط توسط برخی از دستگاه‌ها، قدری سلامت آب را به جهت کیفیت آب با افزایش نیترات به مخاطره می اندازد. البته این آب استاندار لازم را دارد؛ اما افزایش کیفیت آب بسیار حائز اهمیت است.
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه توسعه فضای سبز اقدام بسیار خوبی برای افزایش سلامت مردم است، ادامه داد: تعداد بوستان ها پس از انقلاب اسلامی ۳۱ برابر شده است، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله درخت فقط در سه سال گذشته کاشته شده است. قطعا درباره قطع درخت باید حساسیت وجود داشته باشد و ۶۰۰ هزار درخت در کمربند سبز در اسفند ۱۴۰۲ کاشته شده است که نباید نادیده گرفت.
 
وی افزود: در حوزه هوشمند سازی آب و آبیاری هوشمند اتفاقات خوبی رخ داده است، بطوریکه ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای این امر گذاشتیم تا درختان و فضای سبز شهر تهران خشک نشود. ما بیش از ۱۰۰ ها مورد فعالیت فقط در این حوزه انجام داده‌ایم که شهرداری تهران آن را پیگیری کرده است. معتقدم باید به کار بد اشاره کرد؛ اما کار خوب را هم باید بیان کرد. نباید به خاطر موضوعات سیاسی نگاه صفر و صدی به موصوعات داشت.
 
پیرهادی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به موضوع «ساختمان سبز»، اظهار کرد: ساختمان سبز یکی از موضوعات بسیار مهمی است که حتی در حوزه سلامت اهمیت دارد. این استاندارد در کشورهای دیگر در حال اجرا است؛ اما در ایران تا به امروز این امر اجرایی و تدوین نشده بود. ما آن را بومی سازی کردیم. ساختمان سبز ۴۰۰ پارامتر دارد که طی جلسه‌ای با نخبگان آنها مطرح کردند که نباید در فاز نخست همه ۴۰۰ پارامتر را ارائه داد چراکه باعث می‌شود این کار اجرا نشود. ما کار را با ارائه حداقل ۲۰۰ پارامتر شروع و بعد آیتم های بعدی را اضافه می‌کنیم و اینگونه امسال ساختمان سبز نهادینه می‌شود.
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: امسال طرح جامع فضای سبز شهر تهران را مصوب می‌کنیم. طرح جامع آب خام نیز یکی از موضوعات کلیدی و مرتبط با سلامت است که شورای شهر و شهرداری در آن نقش دارد و امسال آن را عملیاتی می‌کنیم. از طرف دیگر مناقصه‌ای گذاشتیم و دانشگاه علم و صنعت برنده مناقصه «سیاهه انتشار» شد. تا ۱۵ ماه دیگر تمام می‌شود و کار علمی آن بیرون می‌آید. ممکن است آقایان تا پایان سال هم این را انجام دهند. آخرین «سیاهه انتشار» ما مربوط به سال ۹۶ است که اطلاعات آن برای سال ۹۵ بود. از سال ۹۶ به بعد کاری در این زمینه نشده است.
 
وی درباره نوسازی بافت‌های فرسوده و تاثیر آن بر سلامت، بیان کرد: نوسازی بافت فرسوده از جمله وظایف اصلی شهرداری است و ما هم این امر را تسهیل کردیم. حتی عوارض امسال را کمترین میزان در سالهای قبل در نظر گرفتیم و سعی شد عوارض بالای ۱۹.۵  نرود و حتی روند آن در خیلی مناطق به صفر نزدیک شد.
 
پیرهادی با بیان اینکه در خصوص جلوگیری از «فرسایش خاک» همه دستگاها عقب هستند، یادآور شد: برخی دستگاه‌ها با برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی، موضوع فرونشست زمین را رقم می‌زنند. فرسایش خاک یکی از بحث‌هایی است که اگر منجر به فرونشست شود به راحتی قابل حل نیست.
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، درباره اخطار به ساختمان‌های ناایمن، گفت: اخطار به ساختمان‌های نا ایمن از وظایف شهرداری است؛ اما دستگاه قضایی باید احکام قضایی و پیگیری قضایی این امر را انجام دهد.
 
وی درباره ایمنی در شهر، بوستان‌ها و معابر نیز افزود: لایحه اچ اس ای برای اولین بار در این شورای شهر تهران مصوب شد. تلاش شد تا این اتفاق رخ داد و در این دوره شورا رخ داد اما جای پایش و بررسی و بهبود این لایحه وجود دارد.
 
پیرهادی درباره اقدامات شورای شهر تهران در راستای افزایش مخازن آب اضطراری در مواقع بحران نیز خاطر نشان کرد: یکی از کارها این بود که این مخازن را به شدت افزایش دادیم. مخازن ۱۰۰ متر مکعبی و ۱۰ هزار لیتری در برخی نقاط شهر گذاشتیم تا مردم در مواقع بحران برای چندین روز از آب شرب آشامیدنی استفاده کنند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: